Sabrina
    Jag går nu första året i samhällsprogrammet och känner att jag inte trivs varken på skolan eller med linjen.. Jag hade velat börja på frisör programmet men då kommer jag ju troligtvis gå om men vad ska man göra då? Ska man fortsätta gå kursen till sommarlovet och sen byta eller ska man börja direkt? Mvh förvirrad elev
    • Karina : Hej Sabrina! Så kan det ju vara ibland, att man känner att man valt fel! Jag tycker du ska prata med din SYV på skolan. I de flesta kommuner finns det någon enhet som har speciellt ansvar för de elever som avbryter sina gymnasiestudier. Genom dem kan eleven då tex få hjälp att göra praktik tills skolan börjar igen på hösten. Din SYV på skolan vet säkert var de finns och kan hjälpa dig med kontakt. Ibland väljer elever att gå kvar fram till de börjar på sitt nya program och då kan kurser som slutförts tas med till din nästa studieplan.
    • Karina : Viktigt är ju att du får hjälp med att göra ditt val så att du kommer med i antagningen till gymnasiet med start i höst! Lycka till!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sabrina,

    Tråkigt att du inte trivs på gymnasiet!

    Som Karina skriver i sin kommentar är det Viktigt att du gör ansökan tiII Frisör - under vaIperioden eIIer under OmvaIsperioden senare under våren. Du får ANTAGNINGSBESKED tidigast tiII midsommar och det är först då som du vet om du kom in på Frisör.

    Under våren nu, kan du försöka antingen göra så gott du kan på din nuvarande utbiIdning

    eIIer försöka byta skoIa för att gå på samma program fram tiII sommaren. Förhoppningsvis kommer du att trivas bättre på den nya skoIan.

    Sen, när du får svar på din ansökan tiII Frisör, kan du se om du kom in på Frisör... och om du kommer in, kan du då väIja om du viII börja på Frisör i åk1 eIIer om du väIjer att stanna på samhällsprogrammet på den nya skoIan (eIIer på din nuvarande skoIa, om du ej byter tiII den nya skoIan).

    Jag håIIer med Karina (se hennes kommentarer).

    Mvh och Iycka tiII!

    Peter SYV