Lovisa
    Hej!
    Jag undrar ifall det finns något undantag/något som kan göras för att få byta till ett gymnasium och ny klass där det(troligtvis)inte finns någon ledig plats i? Förstår att det måste låta helt självklart och att frågan besvarar sig själv, är en klass full så är den ju full. Men det är så att jag går i årskurs 2 i en klass och skola som jag inte alls trivs i. Har inte trivits från att jag började allra första terminen. Men har bara intalat mig själv att jag får stå ut med det valet jag gjorde (har inte velat gå om) och så har jag bitit ihop. Men tillslut kommer man till en gräns där man stått ut för länge och inte klarar av mer, och det är där jag är nu. Bara det att jag måste gå klart hela vårterminen känns jättetufft (för som jag förstått det så brukar man inte få byta mitt i ett läsår). Men att gå hela 3:an också känns inte som det kommer gå. Så jag är i ett desperat behov av en lösning. Vill absolut inte hoppa av. Det är det absolut sista alternativet. Jag vill verkligen inte bara gå hemma och sen inte heller bara jobba(ifall man skulle få ett jobb), just för att jag ändå vill ta vara på den resterande skoltiden. Känner att det här med att vara vuxen&jobba har man ju hela livet kvar till. Utan jag vill studera och gå i skola. Och det är en skola som är mycket mindre(vilket passar mig) och där alla mina vänner går. Men är ganska säker på att det inte finns någon ledig plats i klassen. Så därför är mitt önsketänkande att det skulle finnas något undantag för att få börja ändå haha :( Förstår att det måste låta helt orealistiskt men jag antar att jag bara är på jakt efter ett mirakel.

    Förstår att alternativet finns för att söka till åk 1 på den skolan jag vill gå. Men det är att få vara med mina vänner som jag allra mest "vill åt", och då kommer de bara att gå med mig, pararellt dessutom, i 1 år. Och då tänker jag att alternativet med att läsa på distans kan vara bättre. Fast det vill jag inte heller helt och hållet, eftersom jag vill ta del av allt det sociala och inte bara plugga. Vet också att gymnasiet räknas som frivilligt och att det gör att mindre åtgärder kan göras. Men jag vill bara få må bra och kunna kolla tillbaka på min gymnasietid med lite glädje.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa;

    börja med att boka tid hos Kurator på din skola. Ibland, om särskild anledning finns, kan kuratorer starkt rekommendera skolbyte och det har hänt (inte ofta men ändå...) att eleverna blev antagna som "extra-elev", när ingen plats egentligen fanns. Det är mer troligt att bli antagen som extra-elev på en Kommunal gymnasieskola, jämfört med en fristående.

    Ang. distansstudier: Korr-on-line har obligatoriska träffar på skolan + du kan träffa folk på kvällstid, på helger och under lov (i någon förening, ex. kan du bli volontär för Mattecentrum eller någon annan organisation - och göra goda gärningar samtidigt som du får social samvaro).

    Att du söker till åk1 till hösten 2019, behöver inte påverka dina nuvarande studier. Blir du antagen till en ny skola till hösten och kan uppvisa godkända betyg från din "gamla skola", bör du bli "uppflyttad" och kanske inte alls behöver "förlora någon tid", utan kan sluta gymnasiet tillsammans med dina jämgåriga "kamrater".