Andrea

    Hej jag har kommit in på ekonomiprogrammet på universitetet, känns rätt tid att börja plugga men helt plötsligt känns ekonomi inte som rätta valet för mig. Har varit inne på att bli lärare eller sjukgymnast. Men har också ett intresse för typ marknadsföring och grafisk design. Min oro är att ekonomiprogrammet inte kan ge mig den kreativiteten som en utbildning till typ strategisk kommunikation kan göra. Men min fråga är typ hur ser jobb möjligheterna inom marknadsföring ut när man går ekonomi kandiadat? Vet ju att man har någon kurs inom det men jag vill ju ha det som övergripande information.

    • :

      Hej Andrea! Jag känner så väl igen mig i dina funderingar. Jag själv läser just nu systemvetenskap på ekonomihögskolan i Lund, och har många gånger oroat mig för att min utbildning inte ska ge mig utrymme för kreativitet. Kreativitet kan ju dock finnas i många olika former, och jag känner att jag får utlopp för det "ekonomihögskola till trots". Mitt bästa råd till dig är att hoppa på din utbildning och ge den en termin. Trivs du inte byter du helt enkelt till något inom marknadsföring/grafisk design till hösten! Jag börjde studera som 23 år gammal, så i mina ögon har du all tid i världen. Man kan ju också bygga ihop en egen kandidat, och om du läser på och pusslar lite hade du på 3,5 år kunnat få en dubbel kandidat i t. ex. ekonomi+grafisk design genom fristående kurser - och denna möjlighet har du även om du skulle läsa ekonomiprogrammet i ett helt år först. Detta var alltså inte riktigt ett svar på din fråga, men kanske kan jag lugna dig något :)

    • Anna : Tack Jim för din kommentar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Andrea,
    om du inte tidigare läst på högskolenivå, kan erfarenhet av att läsa på högskolenivå + de högskolepoängen du kan tjäna in under din första termin på ekonomiprogrammet (det uppger du i så fall som merit i CV), vara värdefulla!
    Så, även om du ej kommer fortsätta läsa på ekonomiprogrammet termin 2 och vidare... kan du genom studier på ekonomiprogrammet (termin 1) skaffa dig både erfarenhet av att läsa på högskolenivå + de högskolepoängen du får godkända betyg i + kunskaper inom ekonomi ... kan du få stor nytta av senare i livet; så det kan alltså finnas "vits" i att börja läsa på ekonomiprogrammet.

    "Ekonomin är överordnad", - hör man ofta i olika sammanhang; med det menas att det man inte har råd till att göra - kan man inte genomföra, och det gäller även de kreativa yrken, så det är bra att kunna förstå de ekonomiska mekanismerna bakom olika händelser och beslut, och detta även om man jobbar i de kreativa yrken.
    Vidare vill jag påpeka att man kan inom de "formella studier" gå en viss utbildning och samtidigt bedriva självstudier eller förkovra sig på andra sätt också, alltså att man läser ekonomi utesluter inte det att man samtidigt kan utveckla sig inom andra ämnen - både på egen hand och genom studier på Studieförbund, deltagande i föreningar eller så kan man söka deltidsstudier och/eller distansstudier inom olika skolformer: t.ex på en folkhögskola, yrkeshögskola eller inom KKU (och detta, alltså, samtidigt som man läser ett högskoleprogram).
    Det som du dock behöver tänka på är att Studiemedels-veckorna är begränsade; CSN kan inte bevilja studiemedel under längre tid än 6 år (12 terminer) om man läser på heltid. alltså, kan det tyvärr bli så att om man hoppar mellan olika eftergymnasiala utbildningar och till slut hamnar rätt, så kan studiemedelsveckorna ej räcka och i slutet av utbildningen står man utan studiemedel... många tror att CSN kan bevilja undantag och förlänga studiemedels-perioder, men det är felaktigt. Max 6 år på högskolenivå totalt ... det är alltså ngt att tänka på och förbereda sig inför, så att det inte sedan kommer som en otrevlig överraskning.