Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Utbildning till Undersköterska ligger på gymnasial nivå och om du som vuxen söker till komvux, kurspaket Omvårdnad eller Vård- och omsorg /som det ofta heter/ - då är det godkända betyg i grundskolan från svenska, engelska och matematik, som räcker för att du ska anses som behörig.

    Från engelska kan man få dispens. Även från matte kan man i vissa fall få dispens. Svenska är undervisningsspråk och man måste ha kunskaper i svenska eller i svenska som andraspråk, motsvarande godkänt betyg från åk9 i grundskolan.

    Om du har läst Matte A, som en "gammal kurs" som numera heter Matte 1 och är första gymnasiekurs, då har du i alla fall kunskaper som motsvarar grundskolematte - och det räcker (t o m mer kanske är lite för mycket). Det är nämligen så att till komvux är man prioriterad om man har mindre kunskap "i bagaget". Har man bara grundskola, inte läst på gymnasiet, kommer man först in på yrkesutbildning på Komvux.

    Att du inte har mer matte än Matte A, är i så fall bara bra.

    Se på din kommuns hemsida vad det kräver. Jag är ganska säker på att det står "grundskolekompetens i svenska, engelska och matematik" och att erfarenhet av arbete inom vården är meriterande.

    Lycka till med din ansökan till komvux!

    Julia Syv på Fråga SYV