sara
    Hej! Jag har läst på antagning.se att grundläggande behörighet=
    • minst 2 250 gymnasiepoäng
    • Engelska A/Engelska 5 (eller högre nivå)
    • Matematik A/Matematik 1 (eller högre nivå)
    • Svenska A/Svenska 1 och Svenska B/Svenska 2. Svenska 3 kan ersätta någon av kurserna i svenska. Samma regler gäller för Svenska som andraspråk.

    Jag har även varit inne på andra sidor där det står att man enbart behöver svenska A? När man ska söka in till en kurs/program och det står grundläggande behörighet så är det alltså det här som gäller? Annars skriver dem grundläggande behörighet + det andra på behöver?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Grundläggande behörighet kan man uppnå på många olika sätt; även genom 3-årig arbetslivserfarenhet ihop med några få godkända gymnasiala betyg.
    Ta dina betyg till syv på komvux och få svar om du har grundläggande behörighet och om inte - vad som fattas och hur du kan bli behörig.
    mvh

    ANNA