Elev

    Hej Jag läser på komvux och har läst 950 p, och jag pratade med yrkesvägledare om att får jag ansöka till tandsköterskeutbildning och han sa nej, du borde få 1450 p till för att totalt blir 2400p (han sa jag har inte grundläggande behörighet och det tar mer än 1 år) annars du får inte ansöka till yrkeshögskola eller högskolan. Realkompetens ger bara 10 % så du måste läsa grundläggande eller genom realkompetens. För att kunna ansöka till realkompetens det krävs sva 3 och engelska 6. Han sa du får ansöka till tandsköterska utbildning även om du saknar grundläggande behörighet. Pröva kanske de kommer och ge dig en chans. Vad kan jag göra för att det blir kortare , just nu saknar jag 1450 p av totalt 2400p( jag läser särskilt behörig ). Jag läste historia, matte 1, svenska 1 och 2, samhälle och religion. MVh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ziba;
    tandsköterskeutbildning finns i Sverige inom Yrkeshögskola (precis som du skriver i din fråga). Det är en Mycket populär utbildning & det är inte ovanligt att det kan finnas till exempel cirka 20 behöriga sökande på varje utbildningsplats ( det är i alla fall vår erfarenhet att det brukar vara så ).
    Därför är det så här: du får givetvis söka redan nu, men chansen att komma in utan fullständig gymnasietkompetens + någon arbetslivserfarenhet inom vården är väldigt liten.
    Konkurrensen finns mellan de som både har Examensbevis (oftast från Vård- och omsorgsprogrammet) och har jobbat i ett par år eller längre inom vården på något sätt - kanske inom hemtjänsten, som undersköterskor eller som personliga assistenter.
    Att få examensbevis snabbare än genom 3-års studier (6 terminer) på heltid kan man i princip inte. Det är endast om du läser på mer än heltid, alltså mer än 20 gymnasiala poäng per vecka, men det är inte att rekommendera i första hand (pga risken finns att ej uppnå godkända betyg + att du kan överanstränga dig och då kan du inte jobba eller studera utan måste vara sjukskriven och få behandling, och det tillför inte ngn glädje till någon).
    Så, att snabba på så mycket som möjligt kanske inte är att rekommendera; däremot så är det bra om du vid sidan av studier jobbar extra inom vården, på något sätt. All arbetslivserfarenhet och speciell inom vården blir ett PLUS när du söker till tandsköterskeutbildningen.
    vänligen
    ANNA

    • Elev : Hej kan jag få genom realkompetens då? För att förkorta eller för att kunna börja tandsköterskeutbildning? Det behöver bara engelska 5, matte 1 och Sva 2 och jag är klart med dem. MVH
    • Anna : "Reell kompetens" använder man inom ansökan till Högskola/Universitet och ett av kraven är 3-årig arbetslivserfarenhet på lägst halvtid (alltså att man i minst 3 år har arbetat i minst 20 timmar per vecka) efter det att man har avslutat sina gymnasiestudier (eller i alla fall efter det att man fyllt 19 år).
    • Anna : Som sagt, du kan mycket väl söka till alla de olika tandsköterskeutbildningar; du söker till varje yh-utbildning separat, direkt till skolan; även om ansökan kanska ibland går via "central" yh-antagning där de vill att man prioriterar "i första hand", "i andra hand" - så är det ändå så att man kan bli antagen till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Sök alla de yrkeshögskoleutbildningar som du vill komma in på. Vi kan dock inte garantera att du kommer in och detta även om du skaffar dig examensbevis och flerårig arbetslivserfarenhet inom vården. Förresten, har du läst mitt svar, ovan? Gör det. Jag försökte förklara hur det ligger till. Hoppas det går att förstå min förklaring. Mitt råd är att du söker alla de utbildningar du vill komma in på och samtidigt försöker skaffa dig fler meriter - fler och högre betyg i gymnasiala kurser och även arbetslivserfarenhet inom vården.