Anton

    Hej! Jag har en fråga angående grundläggande behörighet. Jag tog studenten 2011 och var godkänd i alla ämnen utom engelska a. Jag har sedan läst upp engelskan a + engelska 6 på komvux och fått E i betyg. Jag vill nu söka in till högskolan men jag har hört att de ska ändra att jag måste också ha svenska 3 för att få grundläggande behörighet. Stämmer det?

    • Ludmila : Boka Snarast!!! tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. gissar på att du inte fick ut ett slutbetyg när du gick ut gymnasiet, stämmer det? Fick du Samlat betygsdokument när du gick ut gymnasiet? alltså inget SLUTBETYG?
    • Anton : Jag har slutbetyg och har studerat upp alla fordonsämnen på gymnasiet efter studenten (prövningar) har också studerat engelskan på komvux och då gjorde jag också engelska 6. Jag är alltså över 2250 poäng och då har jag inte samlat betygsdokument.
    • Vägledare : Undrar - hur fick du Slutbetyg då godkänt betyg i eng A skulle man få för att uppfylla kraven. Det är rätt "rörigt" men studier i flera omgångar. Det är ett bra råd att du samlar alla dina betyg och går pratat med sYV på Komvux. kontakta annars antagningsgruppen på den högskola eller universitet som du vill komma in på.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    jag tycker Ludmilas förslag i kommentaren till din fråga är jättebra! Boka genast tid med syv på komvux i din "hemkommun".
    Se info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat- alltså om du har Samlat betygsdokument från 2011 så har du idag inte grundläggande behörighet.
    Det kan bli rätt så "knepigt" i detta fallet... du måste antingen få ut ett Slutbetyg från komvux innan 1 juli 2020 eller så blir du sedan tvungen läsa mot examensbevis - alltså Om du vill få grundläggande behörighet "genom betyg".
    Problemet med att få ut ett slutbetyg från komvux innan 1 juli 2020 kan ligga i "8-års regeln" som säger att betygen som är äldre än 8 år får ej ingå i ett slutbetyg; dock kan rektorn eller betygsgruppen på komvux bevilja undantag (motiveringen måste skrivas för varje kurs och vara rimlig); detta tar tid och frågan nu är om det kommer att hinnas innan 1 juli 2020...
    Att läsa mot examensbevis kan innebära flera terminers studier på heltid, detta för att många gamla kurser ej har ngn ny motsvarande kurs och kan inte ingå i ett examensbevis. Du kommer då även behöva läsa svenska 3 och få godkänt betyg i den (om du vill få ut Högskoleförberedande examen); gymnasiearbete med rätt tema är också ett krav för examensbeviset (gäller alla program, även yrkesprogrammen).

    *****
    Det finns annars reell kompetens - 3 årig arbetslivserfarenhet i kombination med gymnasiebetygen, men då konkurrerar du endast med HP-resultatet (du måste alltså tvunget även ha resultat från högskoleprovet om du vill komma in på ngn högskoleutb., som har tomma platser...).

    • Vägledare : OBS! detta är öppet forum för frågor om studier (och yrken). Du kan här endast få allmänna råd och rekommendationer. Du kan inte heller "ställa ngn till svars" om du t.ex får "fel råd" eller svar här... det är en så pass viktig fråga om du är behörig och vad ditt meritvärde blir - så jag skulle definitivt i första hand söka svar hos syv på komvux, som i sin tur kan kontakta de sakkunniga/betygsexperter.