Moa
    Hej!
    Jag gick ett år på omvårdnadsprogrammet innan jag bytte bana för att gå 3 år på ett flygtekniskt program. Tog studenten 2012 med bra betyg och tänkte nu söka in till universitetet till hösten. Minns dock att jag under första året på flygtekniska inte var med på vissa kurser såsom samhällskunskap, svenska A osv då jag redan hade läst dessa kurser och fått betyg i dem medan jag gick omvårdnadsprogrammet. Nu undrar jag om jag då har grundläggande behörighet för universitet eftersom jag läste olika kurser på olika program eller blir det ett sk samlat betygsdokument?

    Mvh Moa
    • Mikael : Vad fick du "i handen" när du slutade på gymnasiet år 2012?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,

    hitta det dokumentet du fick när du slutade på gymnasiet år 2012. Det kan hända att du fick ett Slutbetyg. Eller så har du fått ett Samlat betygsdokument.
    Att man fick ett "samlat betygsdokument" behöver inte bero på att man gick på olika skolor; utan det är de som ej uppnådde kraven för ett Slutbetyg som fick Samlat betydsdokument.
    Du kan mycket väl ha fått ett Slutbetyg. Men det kan inte vi här på Fråga syv veta vad du fick. Om du inte hittar dokumentet, kontakta din f d gymnasieskola och be dem att utfärda en kopia/ersättningsdokument.

    Du kan också testa skapa inloggning på www.antagning.se - där man gör ansökan till högskoleutbildningar i Sverige och se om det på din inloggning"mina sidor" - "dyker upp" dina gymnasiala betyg, för att det kommer de att göra om din f d skola är ansluten till den gemensamma betygsdatabasen och att tekniken funkar; då kanske du ser vad du fick för dokument när du slutade på gymnasiet, även om du inte kan hitta det dokumentet.
    Sedan när du vet vad det är för dokument, kan du höra av dig igen - så ska vi försöka hjälpa dig.