Laura
    Hej! Jag hade Matematik 1b i gymnasiet men fick ett F i den kursen. För grundläggande behörighet på högskola står det att jag behöver Matematik A.

    Går det då med Matematik 1a? (Jag gör då en prövning på Komvux.)
    Eller behöver jag göra en prövning i Matematik 1b för att jag hade det i mitt gymnasieprogram? Jag uppnår alla andra krav för grundläggande och även särskild behörighet, det är just matematiken jag haft svårt för.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,
    för Grundläggande behörighet behöver du få ut EXAMENSBEVIS. I examensbeviset är godkänt betyg i matematik 1 ett av kraven.
    "Matematik A" som du nämner i din fråga är en gammal kurs som ej längre finns.
    Du behöver skaffa dig Examensbevis. Det går förhoppningsvis bra att ta in betyg i matematik 1a in i examensbevis från komvux.
    Du behöver göra planering mot Examensbevis med SYV på komvux.
    Betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux.
    Det är lättare att få godkänt betyg om du Läser kursen, än genom en prövning. Dessutom är det mycket svårt att hitt var man kan göra prövning.

    Sammanfattning
    Kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Gör planering mot examensbevis.

    Vänligen

    Julia syv