Hej Aya!

    Grundläggande behörighet är samma för alla högskoleutbildningar. Det är Särskild behörighet som särskiljer - är olika.

    Och svenska eller svenska som andraspråk 3 är en obligatorisk kurs i vilken man måste ha godkänt betyg för att bli - i Sverige - behörig till högskola/universitet.

    För Grundläggande behörighet behöver du, som idag är 17 år - få Examensbevis. Och du måste ha godkända betyg i svenska 2 och 3 /eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3/ samt engelska 6. Detta ingår i Grundläggande behörighet.

    Särskild behörighet är olika till tandläkarprogrammet och till tandhygienistutbildningen.

    Till tandläkarprogrammet är särskild behörighet - godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och i Matematik 4.
    Till tandhygienistutbildningen är särskild behörighet - godkända betyg i Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / eller i två stycken mindre kurser inom samhällskunskap 1a1+1a2.