Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Thorsten!

    Alla har rätt att söka till komvux i den kommunen där de är folkbokförda. Även om en person har tre stycken avslutade högskoleutbildningar, kan man ändå söka till komvux och läsa t.ex något språk eller en kurs i Retorik eller ngt. annat.

    Problemet ligger i att komvux har begränsade ekonomiska resurser och agerar enligt Vuxenutbildningsförordningen: dvs personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" har företräde för att de tillhör den prioriterade målgruppen. I första hand tas in dem som saknar grundskolekompetens. I andra hand de som har grundskola men ej läst på gymnasiet alls. I tredje hand de som har läst några få kurser på gymnasiet... och så vidare. Så länge pengarna finns kvar att köpa utbildningsplatser. Om man har Examensbevis  från gymnasiet är man lägre prioriterad än en person som har Studiebevis (dvs den som inte uppfyllde kraven för Examensbevis) men det finns inga garantier att man med Studiebevis kommer in på komvux. Om pengarna är slut i komvux budget för i år, då tas inga fler in på utbildningar. Man får söka till nästa antagningsomgång i så fall. Man kan söka hur många ggr som helst utan att komma in. Eller så har man tur och kommer in på första försöket.

    En annan möjlighet är att göra Prövning. Självstudier och ansöka om prövning. I dagens läge kostar det 500 kr att göra Prövning. Vi tror det blir höjning av prövningsavgiften, men inget är bestämt om det ännu.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så, om eleven redan läst Sv2, Sv3 och En6 en gång, hamnar man i en lägre prioritesgrupp på Vux?
    • Anna : Kan vara så som du skriver... eller så spelar det ingen roll. Komvux i varje kommun sätter upp de "detaljerna" själva - vilken prioriteringsordning det blir. Personer som saknar grundläggande behörighet till högskolestudier finns oftast i samma prioriteringsgruppen. Jag skriver nu också ett nytt svar på din fråga.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Komvux i varje kommun kan tolka lite olika vad "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund är". Och så kan komvux också inför lokala regler - t.ex. sätta "karenstid" på t.ex ett år: att man inte får läsa samma kurs inom ett år efter det att man fick F i den kursen. Detta pga bristande resurser och någon måste bli utan utbildningsplats och vem ska man ta in: den som aldrig fick chansen att läsa en kurs eller den som läste och fick F? Och här kan man tänka olika. Man kan tänka så här: en person som redan i åk1 på gymnasiet visste att hen vill in på högskola, är målmedveten och förtjänar en andra chans. Men man kan också tänka så här: om hen redan fick chans att läsa den kursen och fick F i den, vad är det som gör att hen kommer att lyckas nu? Att utesluta en person p g a F i en kurs "för all framtid" kan ingen göra.

    Ang. prioritering på Vux (eller Komvux, som är samma sak) så frågar man oftast följande: Har du godkänt betyg i den kursen som du vill läsa nu? Och är svaret Nej, då spelar det ingen roll om man har F i betyg eller inget betyg. Det som spelar roll är oftast svar på frågan: har du Examensbevis från gymnasiet eller har du en annan dokument (Studiebevis eller Studieintyg)? Och de med Examensbevis anses vara "mer utbildade" och med det får mindre chans att komma in på komvux (oavsett vilken kurs de söker). Sedan spelar det ofta roll om man kan uppte ett Tydligt mål med sina studier t.ex. "saknar behörighet för högre studier" (vilket anses vara ett stort PLUS och man blir högre prioriterad).

    Det finns olika möjligheter: att göra prövningar, att flytta till en annan kommun och så kan man också hitta utbildningar som inte kräver grundläggande behörighet till högskola, t.ex på yrkeshögskola.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Vilken betydelse har då Skollagens kap 20, §19 i det här sammanhanget? Den skrivningen är meningslös, eller?