Sally

    Hej, det är så att jag vill plugga till grundlärare, men är inte behörig i ma2, jag har kollat utbildningar och har sett att det finns något som heter Grundlärare - inriktning fritidshem, som inte kräver någon matte. Jag undrar bara, är man en behörig lärare i grundskolan då? Vad jobbar man med? Är det endast fritidshem? Är lönen samma? Kan man plugga vidare sen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sally,
    du får gärna kika på yrke/lärare-i-Fritidshem och även läs noga på programmets egen hemsida: det borde finnas info om vilka inriktningar (valbara kurser) som kan väljas på just det lärosäte (kan vara olika på olika lärosäten). T.ex om du inom utbildningen Grundlärare i fritidshem väljer Idrott, då kan du bli behörig att även undervisa i Idrott både i årskurserna 1-3 och i årskurserna 4-6. Andra ämnen att bli behörig i kan t.ex vara Engelska eller Estetiska ämnen.
    Ang. plugga vidare  -  mot vad i så fall? Någon utbildning kan man säkert hitta sen att läsa; frågan är då vilka utbildningar som kommer att finnas att söka om 3 år? Utbildningsutbud förändras och också behörighetskraven till utbildningar kan förändras.
    Vänligen
    ANNA