Ali Abdullah Ali

    Hejsan! Jag är en kille på snart 26 år och jag skulle vilja läsa SFI klart men jag undrar om man kan göra de via distans? Pågrund av att jag jobbar en del och de är olika tider och har ingen möjlighet till ledighet. Sen skulle jag vilja läsa vidare till grund efter att jag är klar med SFI, och då undrar jag om de också finns distans för mig? Jag vill läsa klart SFI, sen grund ganska snabbt och att de ska va distans så jag senare kan få komma och läsa gymnasie. Det är nämligen så att i mitt hemland har jag gått klart gymnasiet och har med mig mina papper och det är från Irak så jag tror inte eller jag vet inte om dem gäller här? Hur ska jag gå tillväga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du skriver mycket bra på svenska; om du inte är klar med SFI, och redan skriver så bra - då är jag mycket imponerad. Du kan kanske göra test och hoppa över SFI - vidare till högre studier i svenska... prata om det med SFI-läraren på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    SFI läser man i eller via den kommunen där man är folkbokförd. Om distans kan erbjudas - måste du fråga på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd; det är väldigt olika i olika kommuner.

    Angående utländska gymnasiebetyg
    De måste skickas till värdering/bedömning, som görs av UHR; universitets- och högskolerådet; information om det finns på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning
    Studie- och yrkesvägledare eller administratör på Komvux borde kunna hjälpa dig med att skicka iväg dina utländska betyg.
    Vänligen och lycka till med dina studier!
    ANNA