Vanka

    Om man ska ta ut sitt slutbetyg nu från komvux, och har blandade kurser med både nya kurser från 2018 och gamla kurser från 2012. Jag räknade ut mitt meritvärde på antagningen.se och det gav mig 16,4, men då räknade jag med Matte2a med 0,5. Men jag hörde nu att man kan ta ut sitt slutbetyg fram till 2021? Jag vet inte hur jag ska göra, om jag ska ta ut mitt slutbetyg nu och få tävla i B1 med 16,4 poäng eller om jag ska ta ut det senare och göra prövning i resterande kurser, men då sa dom att dom inte visste om jag kunde ta ut till ett slutbetyg senare, för jag var tvungen att några gymansiekurser kvar, vet ni hur många jag behöver ha kvar från gymnasiet för att ta ut slutbetyg? Om jag tar ut mitt slutbetyg nu och gör sedan prövningar i resterande ämnen, tävlar jag då i B2 gruppen med mina nya poäng? Har jag lika stor möjlighet att komma in på program som dom i B1 gruppen? eller kan dom på antagningen inte se mina nya poäng? Om man har ett blandat betygsdokument, vilka kurser kan man få meritpoäng för?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    nyss kom beskedet om att möjlighet att ta ut ett Slutbetyg förlängs i ett helt år och det nya dead-line-datumet blir 1 juli 2021. Om du nu har uppnått kraven för ett slutbetyg, kan det mycket väl hända att komvux utfärdar ditt slutbetyg, även om du inte specifikt ansöker om att få ut det. Fråga på komvux i din kommun.
    Något nytt slutbetyg eller examensbevis kan du senare inte få. Slutbetyget får man en gång och inget i slutbetyget kan ändras i efterhand.
    Om du med ditt slutbetyg kommer prövas i BI eller BII beror på om du har minst 2/3 delar av poängen från komvux - i så fall är ditt slutbetyg inte en komplettering. Om du har färre än 2/3 delar av poängen som ingår i slutbetyget gymnasiala kurser (från ungdomsgymnasiet) då är ditt slutbetyg en komplettering. Prata gärna om det med SYV på komvux. Om komvux i din kommun utfärdar slutbetyget så fort man uppnått kraven, då kommer du få ut det, men om du kan "stoppa" det och läsa fler kurser eller göra prövningar och ta med prövningsbetygen in i ditt slutbetyg, kanske blir det till fördel för dig.

    Angående meritpoäng
    Meritpoängen för de så kallade "områdeskurserna" kommer inom kort tas bort. Från antagning till högskola/universitet till sommarkurserna 2022 gäller inte dem längre. Och då gäller endast meritpoängen enligt de nya reglerna: var god se gymnasieguiden.se/merit

    Om du har betygen i de "gamla kurserna" (betygsskala IG-MVG) i kurser som för just din högskoleutbildning ger meritpoäng som områdeskurserna, kommer de räknas till ditt meritvärde senast vid ansökan till vårterminen 2022. Efter det gäller endast meritpoängen för eng 7, mod.språk 3 och 4 och för högre mattekurser.