zahra
    Hej! Jag går andra året i gymnasiet, inriktningen jag valde är samhällslinjen. Hade redan tänkt börja skriva gymasiearbetet denna sommar, jag skulle helst vilka skriva om något som handlar om biologi. Då jag är intresserad av just detta ämnet.

    Min fråga är då, kan jag fortfarande skriva ett gymansiearbete som handlar om biologi även om jag går i samhällslinjen?

    Mvh Zahra

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zahra!

    Tema för ditt gymnasiearbete måste vara godkänt av din handledare, som senare också kommer att sätta betyg på ditt Gymnasiearbete.

    Förhoppningsvis går det att välja tema som i någon mån handlar om Biologi men det måste ha samband med Samhällskunskap - tror i alla fall jag, som är Studie- och yrkesvägledare och inte lärare i något ämne på gymnasiet.

    Råd till dig: ställ frågor på din skola - vem din handledare i Gymnasiearbete blir och fastställ tema med din handledare. Du får komma med förslag men måste få det godkänt av din handledare. Och sedan är det fritt fram att börja skriva.

    Lycka till!

    ANNA

    Hej igen!

    Jag undrar om du vill skriva om olika yrken som har samband med Biologi och vad de betyder för samhällsutvecklingen /t.ex stor behov av biologer är, skulle ett nytt yrke "behövas" - eller t o m några nya... du kan "uppfinna några yrken" t.ex inom biologi, som idag inte finns men borde finnas, motivera varför och vilken utbildning de skulle behöva/. På så sätt sammanför man "biologi och samhällskunskap" - yrken inom Biologi och behov för välutbildade personer inom en viss bransch. Som sagt, måste tema för gymnasiearbete godkännas av din handledare (på förhand) annars finns en risk att du får göra om hela GA, gymnasiearbete.

    I vilket fall, får du gärna kika på de befintliga yrken: Biolog, Zoolog m.fl.

    • : tack för svaret
    • Anna : Jag kom på ett förslag på vad du skulle kunna föreslå som tema för ditt Gymnasiearbete. Jag kommer därför att utöka mitt svar till dig nu. Se ovan om en stund.