sara
    jag mår väldigt dåligt i skolan, dels pga jag har inga vänner jag kan riktigt vara med hela tiden för det är ganska grupperat, jag tar studenten iår men har varken vänner i skolan eller utanför eller familj som kan fira mig eller allt annat som tex. skiva, middag osv och jag känner mig bara allmänt obekväm i skolan och jag har gråtit flera gånger och brytit ihop pga hela situtationen. detta är inte riktigt något skolan kan göra, de kan inte tvinga folk att vara med mig osv så jag undrar om det går att läsa gymnasiet på distans? för jag mår verkligen inte bra i min skola och jag har ingen aning vad jag ska göra, är rektorn obligerad att hjälpa mig??

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Rektor är ytterst Ansvarig men kan ha delegerat viss ansvar till annan skolpersonal - ex till kurator. Prata med kuratorn, och också med skolsköterska och din mentor/klasslärare och be även dina föräldrar eller andra i familjen om hjälp. Även myndiga elever har rätt att ha stödpersoner på utvecklingssamtal och andra typer av kontakter med skolan .. tråkigt att du mår då pass dåligt. Kanske t o m Sjukskrivning ? skulle vara aktuell? Det måste läkare eller psykolog bestämma. Utbildningsförvaltningen och rektor har viss handlingsutrymme och ibland kan fixa speciella lösningar, vilket vi hoppas på att de gör för dig! Fråga syv håller tummarna för dig!

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, rubriken på din fråga är "gymnasiet på distans"? och jag vill därför tipsa om distansgymnaseit - Korrespondensgymnasiet

    Rektor på din skola kommer troligtvis inte fixa så att du "på din skola" kan läsa på distans, utan du får söka till Korr >> eller så måste någon annan lösning tas fram.
    En "vanlig gymnasieskola" brukar inte fixa distans-undervisning, pga det är mycket arbete och stora kostnader för skolan... och varken sig tid, pengar eller kunskap om hur man organiserar distans-undervisning brukar finnas på "vanliga skolor".
    Rektor kan hjälpa dig genom att förklara vilka alternativ du har.
    Utbildningsförvaltningen i din kommun (den kommunen där du är folkbokförd) kan köpa distansundervisning för dig om de beslutar om att det är nödvändigt och om de samtidigt har råd. Har man läkarutlåtande eller Intyg från en psykolog som rekommenderar distans-undervisning, brukar det underlätta ganska mycket när man önskar en speciell lösning.
    Till Korr kan du dock söka, oavsett läkar- eller psykologutlåtande. Den distans-gymnasieskola är öppen för alla. Korr har tyvärr bara några få program/inriktningar och det brukar inte finnas ledig plats, utan man får söka och Hoppas på att man kommer in.
    Vänliga hälsningar
    ANNA