Frida
    Hej! Jag går tredje året på en yrkesutbildning på gymnasiet. Jag läser en kurs, matlagning 4 som utgår på att praktisera 2 mån fr.o.m. April på en resturang. Jag har vantrivts det senaste året med restaurangbranschen och känner att det är tufft att ge sig ut och jobba på en restaurang i två månader. Jag skulle vilja avsluta denna kurs/alternativt få ett sträck. Jag vill fortfarande ha min gymnasieexamen då jag har bra betyg i alla andra ämnen och det känns fel att slösa bort det. Min fråga är är det möjligt att säga upp denna kurs och lösa examen på något vis? Ex att istället för praktisera läser jag en svenska 2på distans via komvux och på det sättet kan jag komplettera de 100 p som saknar. Jag har försökt fråga min syv men har inte riktigt fått något bra svar.
    Tack på förhand

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Frida!

    Jag gissar på att du läser på Restaurang och livsmedelsprogrammet. Du vill få Examensbevis men vill skippa praktiken under sista terminen på utbildningen. På komvux kan du inte läsa. Du måste först bli klar med gymnasiet, sedan kan du söka till komvux.Du kan fråga på komvux med de kommer garanterat svara att du ej ännu är behörig att läsa på komvux.

    Jag kan berätta för dig vilka krav som ställs för att en elev på ett yrkesprogram ska kunna få Examensbevis från gymnasiet.

    Öppna programplan för Restaurang- och livsmedelsprogrammet

    och

    läs gärna om vilka krav som ställs för att kunna ta ut Examensbevis från gymnasiet

    Som du kan se i kraven ang. Examen från gymnasiet, så måste du få betyg i 2500 poäng och Gymnasiearbete behöver du få E i betyg, vidare behöver du godkända betyg i alla de programgemensamma ämnen och även delta i minst 15 veckor praktik under dina 3 år på gymnasiet.

    Jag vet inte om du utan praktik som börjar i april, kommer att uppnå minst 15 veckor under dina 3 år på gymnasiet.

    Jag vet inte heller till vilken/vilka kurs/kurser är den praktiken kopplad till. Det enklaste lösningen, tycker jag, skulle vara att hitta en annan praktikplats för dig, där du skulle trivas bättre. Om du inte vill vara på en restaurang, kanske kan du vara på praktik i ett skolkök (kanske t o m på den egna gymnasieskolan).

    Om du kan komma med förslag på en annan praktikplats eller på vilken kurs på din egna gymnasieskolan du skulle kunna läsa i stället /eller möjligtvis göra Prövning i/ - får du gärna diskutera det med SYV på din skola, med din klasslärare/mentor och med rektor på ditt program.

    Det är rektor som är ytterst ansvarig och rektors beslut gäller. SYV kan komma med förslag på lösningar. Din klasslärare/mentor eller andra lärare kan kanske också bidra med ngn bra idé eller ngt bra förslag.

    Du skriver att det är en 100 poängskurs du skulle missa om du inte deltar i praktiken. 100 poängskurs = med 100 undervisningstimmar. Det är för lite undervisning för att täcka 2 hela månader. I så fall är ni på praktik på deltid bara, inte på heltid.

    Jag råder dig att i fall ni inte hittar någon lösning att försöka stå ut och delta i praktiken. Negativa konsekvenser för dig i att inte göra det är inte bara att du missar få Examensbevis/yrkesbevis utan att du även kommer att bli av med Studiebidraget. De nuvarande reglerna säger att redan efter 4 timmars olovlig frånvaro är don skola skyldig att rapportera till CSN, som drar in ditt Studiebidrag. För att få tillbaka bidraget måste du först ha 100% närvaro i en hel månad. Att bli av med Studiebidraget och inte få Examensbevis - låter inte som en bra lösning.

    Du är myndig och att läsa på gymnasiet är frivilligt, därför kan du helt fritt bestämma vad du vill göra men jag råder dig försöka stå ut med praktiken och ta ut ditt Examensbevis. Din skola kan ha svårt att erbjuda dig någon annan möjlighet. Men fråga och se om de kanske kan erbjuda ngn bra lösning.

    Nu är det mindre än 3 månader kvar av din gymnasietid. Det kommer också Påsken med 2 extra "röda" dagar och den 5 maj (torsdag i år) är också en "röd" dag.

    Vad ska du göra efter gymnasiet? jag förstår att du inte vill jobba på en restaurang. Kan utbildning på en yrkeshögskola vara av intresse för dig? Kika gärna på följande YH:

    Livsmedelsförädlare

    Food management

    Mejeritekniker

    Bagare & konditor

    Hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Hör gärna av dig och berätta hur tankarna går.

    Vi håller tummarna!

    L. :)

    Liselotte
    • Milla : Vill bara påminna om att alla "blåa ord" i våra svar är - klickbara LÄNKAR! :)