Hej Martin,

    jag ställde frågan i en kommentar - om vilken årskurs din son går i? Detta för att det är med störst sannolikhet för sent att ändra val till Idrottsgymnasiet nu, om din son går i åk9.

    Allmänt om situationen när eleven vill läsa långt hemifrån så gäller följande: eleven har rätt att söka till alla gymnasieskolor i hela Sverige och även till svenska skolor utomlands. Samtidigt gäller det för icke-myndiga elever att det är föräldrarna som bestämmer var eleverna bor, för att det är föräldrarna/vårdnadshavare som har ansvar för icke-myndiga. På så sätt blir det praktiskt omöjligt för en icke-myndig elev att läsa på en gymnasieskola utanför pendlingsavstånd.

    Om du berättar lite mer kring situationen, blir det lättare att ge ett mer konkret svar.

    Hörs!

    ANNA

    Det viktigaste är vad som är bäst för eleven, tycker vi här på Fråga SYV. Om det är en utbildning som passar bra och som eleven själv vill gå och kommer också in på - då är det bra om vårdnadshavare kan samarbeta och möjliggöra för eleven att gå den utbildningen.
    Ungdomen själv kanske kan också bidra ekonomiskt, genom att skaffa sig sommarjobb>> och/eller extrajobb>>. Det är i Sverige tillåtet att jobba från det att man fyller 13 år.

    • : Hej sonen går i 9.an och jag och hans Mamma är skilda.Vi har delad vårdnad .Det som ställer till det lite är att hon är från orten som är 120 mil bort.
    • : Hon bor dock i samma stad som jag.
    • : Men hennes släkt finns där
    • Anna : Vårdnadshavare bestämmer var icke-myndiga bor. Om ni båda är vårdnadshavare men inte kan komma överens, då är det en svår situation. Det är i så fall en fråga till en familjejurist att svara på.
    • Anna : till Sportgymnasier söker man tidigt, ibland kan sista ansökn.dag vara redan 15 oktober. Så nu är det mycket tveksamt att man kan komma i en "ny" idrottsgymn., om inte pojken sökte redan till just den skolan.
    • : Hej tack för svaren jag har även kontaktat Familjerådgivare hoppas på en klok lösning för alla
    • Anna : Vi får hålla tummarna för en bra lösning som alla blir nöjda med! Lycka till!
    • : Han är inte så öppen då han tycker att jag grusar hans dröm så jag vet ej om han sökt det andra men min ansvarskänsla gäller ju han bästa
    • Anna : Som vårdnadshavare har du rätt att få veta vad eleven sökte till gymnasiet. Du kan få svar från SYV på din sons skola. Du kan också vända dig till Antagningskansliet, där val är registrerade. Du hittar kontaktuppgifter till alla antagningskanslier på www.antagningskanslier.se - välj rätt län/kommun, så ser du vilket antagningskansli som är din sons kansli.
    • : Tack det var ju ett kanon tips!
    • : Tror att många föräldrar skulle få ont i magen av avtåndet och ansvaret!
    • Anna : Det är klart det inte är lätt att hålla koll på en ungdom som bor långt bort. Det kan dock finnas olika situationer, t.ex kan ungdomen vara mycket "vuxen" i sitt sätt och agerande; ANDRA VUXNA t.ex släkringar kan delegeras ansvar till... Bor man på skolans Internat finns det ansvariga vuxna där. Som sagt, olika lösningar i olika situationer.
    Läs alla kommentarer