Anonym

    Hej! Jag är en 15 årig tjej som nu går i årskurs 9, så gymnasiet närmar sig för mig. I 8an hade jag 6F, inte för att ämnena var svåra utan för att jag helt enkelt inte brydde mig. Har lyckligtvis höjt alla till D och C. Räknar jag ihop mina poäng har jag ungefär 250, denna termin kommer jag dock att satsa ännu högre då jag vill komma in i ett bra gymnasium. Nu till saken, har ingen aning om vilket gymnasium jag ska välja, det vinglar mellan Naturnatur och Samsam. Tycker om både NO och SO så spelar inte så stor roll vilken jag väljer. Skulle först välja Sam, men då Natur har en sån bred utbildning har jag börjat tvivla på mitt val. Tycker dessutom inte ens om filosofi, psykologi och sådant grejs, ingenting jag skulle vilja jobba med inom framtiden. Skulle vilja jobba med någon inom antingen biologin eller kemin. Är dock rädd att Naturvetenskap ska bli för svårt, speciellt när jag sedan 6an haft svårt med matten, även fast jag under denna termin fått ett E. Har kollat med min bror om vilka ämnen man läser under Sam och Natur och vad som krävs för att komma in i högskolan osv. Eftersom att jag verkligen ej vill jobba med någonting inom samhället, så blir det ju onödigt om jag går i Sam för att efter gymnasiet plugga upp ämnena som jag behöver till utbildningar. Vill välja Natur, men är som sagt rädd att det ska bli tufft. Har en syster som gått på natur och har många andra syskon som redan gått ut gymnasiet, så dom ställer upp om jag behöver hjälp med ämnen, fast fortfarande stressigt :/ Undrar också, spelar det någon roll om jag har F i idrott i 9an och de resterande betygen är bra? Kan liksom ej simma, klarar jag simningen får jag förmodligen ett C eller B. Men tänker, måste jag verkligen få betyg i idrott?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är bra att du har syskon som kan hjäIpa tiII med Iäxorna!

    Du har fIera oIika frågor:

    - om matten är svår på Naturvetenskapsprogrammet?

    och

    - om man måste ha godkänt betyg i Idrott och häIsa?

    Som svar på första frågan viII jag be dig att Iäsa mitt svar tiII en annan eIev på den här Iänken >>>

    och sedan får du gärna återkomma om du ändå känner att du inte fick svar på din fråga! :)

     Som svar på frågan om betyg i Idrott och häIsa så har jag fIera synpunkter:
    - det är mycket bra att Iära sig kunna simma! Det kan rädda Iivet på dig och du kan också hjäIpa någon annan som håIIer på att drunkna, om du kan simma;
    - F i en kurs från grundskoIan "berövar dig" 10 betygspoäng, jämfört med att du skuIIe haft E i den kursen; om det är så att du kunde få C i kursen, då tjänar du 15 betygspoäng på det, jämfört med att du skuIIe haft F i kursen; de poängen kan utgöra skiIInad på att komma eIIer inte komma in på den gymnasiaI utbiIdning som du viII komma in på;

    - sedan, på gymnasiet, är Idrott och häIsa 1 - en obIigatorisk kurs och betyg i den kommer att finnas med i ditt examensbevis. Att få F betyg i examensbeviset från gymnasiet "i onödan" är mycket synd.

    Det finns inte uttryckliga krav på kunskaper i simning i gymnasieskolans kurs Idrott och hälsa 1. Däremot finns det kunskapskrav på åtgärder vid nödsituationer vid drunkningstillbud (och det innebär att måste kunna simma - så som vi här på Fråga SYV toIkar det... ). Så det går tyvärr inte få godkänt betyg i Idrott och häIsa 1 på gymnasiet utan att man kan simma.

    F betyg i ditt Examensbevis från gymnasiet försämrar avsevärt dina chanser att komma in på en högskoIeutbiIdning. Att Iära sig simma är Iättare när man är yngre, jämfört med när man bIir äIdre... därför råder jag dig försöka Iära dig simma så snart som möjIigt.