mogens
    Vår ungdom blev tyvär långtidssjukskrivit I HT2015 I ÅK9 och missade 2-3 månaders skolgång och har därför sökt gymnasie på ofullständiga betyg och har därför inte blivit antagit till något gymnasium på preliminärantagning. VT2016 kommer att ge fullständiga betyg och bra meritvärde, som skulle ge tillgång till de fleste gymnasier. Inriktingen är SAM och vi undrar hur man på bästa sättet går vidara med gymnasievalet för att säkra en plats efter sommarlovet.? Tyvär har skolens SYV varit mycket dårlig till att vägleda, så hoppas vi kan få lite hjälp av er.?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är de betyg som elever får i slutet av vårterminen i åk9 som ger plats på gymnasiet. Det spelar (för gymnasieantagningen) ingen roll vilka betyg eleven fick under höstterminen i åk9. Mer om detta kan man läsa här>>

    Det absolut viktigaste är att elever är behörig, dvs har godkända betyg från vårterminen i årskurs 9 i svenska (eller svenska som andraspråk), engelska, matematik + i ett antal andra ämnen.

    Till Samhällsvetenskapsprogrammet>> måste man även ha godkända betyg i geografi, historia, samhällskunskap, religion + i fem andra (valfria) ämnen. Mer om behörighet till gymnasiet kan man läsa här>>

    Sedan konkurrerar alla behöriga elever om plats på olika gymnasieprogram och olika gymnasieskolor. Om konkurrens om platser uppstår, är det de elever med högre betyg som kommer in först... och så vidare så länge platserna finns.

    Jag hoppas er ungdom kommer in dit hen vill!

    Vad som finns att göra mer än att in i det sista kämpa för högre betyg nu... är att prata med kurator på grundskolan, där din ungdom går. Pga eleven var sjuk under hösten, kan jag tänka mig att eleven får något lägre betyg än annars... och kurator kan kanske medverka i att eleven får företräde till utbildninsplats. Det är ofta så att detta måste göras mycket på förhand (redan i februari-mars)... men det skadar inte att ändå fråga kurator.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare