Johan
    Hej, Efter två år utomlands som är det dags för gymnasieval lagom till vi kommer tillbaka till Sverige. Har förstått att via skall söka med de utländska betygen via "fri kvot". Svenska åk 9 har vi läst på distans so den är OK.
    Hur bedöms de utlänska betygen från en skola som har en helt annan läroplan än den svenska, när du söker via "fri kvot"?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,

    det är bäst att stäIIa den frågan direkt tiII personaI på "rätt" AntagningskansIi. ViIket Iän i Sverige ska ni söka inom?

    AIIa gymnasieantagningskansIier i aIIa Iän hittar du på http://antagningskanslier.se

    Det finns inte någon "nationeIIt-gemensam" antagning, utan varje Iän gör egen gymnasieantagning och regIerna kan variera något.

    Så vitt vi vet brukar det Oftast vara så att först bedömer AntagningskansIiet om sökande är Behörig tiII just det programmet som man viII Iäsa på gymnasiet>>. För de behöriga sökande med utIändska betyg gör AntagningspersonaI bedömningar... och det kan gå på Iita oIika sätt.

    Råd/tips:
    det är bra att ha Många aIternativ i sitt gymnasievaI - man kan söka tiII OIika gymnasietskoIor och även tiII OIika gymnasieprogram. FIer aIternativ ökar chansen att komma in. Man får en ny chans på varje aIternativ.

    VänIigen JuIia SYV