SYV-besökare SYV

    Hej Alicia,

    inom juridik kan man t.ex ha följande frågeställningar:

    - Lagens strängaste straff i olika länder (dödsstraff: argumenter för- och emot);

    - Internationell rätt kontra "nationella rätter" (likheter och skillnader);

    - Vad är "Juridik"? Var går gränsen mellan juridik och andra kunskapsområden och är det samma "uppdelning" i olika länder?

    - Hur kan det komma sig att man blir dömd i Tingsrätten men befriad på alla åtalspunkter i en högre instans? Ta något eller några fall då olika domstolar i Sverige dömde väldigt olika i samma fall och förklrar hur detta är möjligt.

    - Var kommer "benådning" in i juridiken? Vem kan "benåda" i olika länder /när man är dömd men slipper straff pga man blir benådad/?

    - Olika typer av straff: frihetsberövande; böter; villkorlig straff och deras kombinationer - vad gäller? Finns det tydliga regler när fängelse måste utdömas eller kan man få betala större bötesbelopp i stället för fängelsestraff? Elektronisk fotboja - när infördes den möjligheten i Sveirge och i andra länder? Vilket land var först och varför? För- och nackdelar med elektroniska fotbojor.

    Hoppas ngt. av förslagen /ovan/ blir till hjälp! Glöm inte att få temat godkänt av din handledare.

    Mvh

    SYV