Marcella
    Hej!

    Jag sitter verkligen fast i mitt gymnasiearbete, jag vet inte riktigt vilken frågeställning jag skulle vilja ha. Det ska handla om brott och ungdomar, men inte fått en tanke på hur mer specifik jag kan vara. Behöver verkligen hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcella!

    om ditt gymnasiearbete ska handla om Brott och ungdomar - så kanske du kan få fram Statistik och analysera den och försöka dra slutsatser och förklara varför den icke-dolda brottsligheten "pikar" i viss ålder, t.ex.
    Du kan inrikta ditt arbete på att försöka få fram förslag på brottsförebyggande åtgärder.

    Försök få kontakt med någon BFS >> och återge hans/hennes svar i ditt gymnasiearbete; du kan också jämföra svar från några olika personer som jobbar med att bekämpa brott: poliser t.ex. - vad de säger om ungdomsbrottslighet, vad de tycker man måste göra för att förbättra situationen.

    Du kan jämföra brottslighet/ungdomsbrottslighet i olika länder och försöka förklara skillnaderna.

    Du kan också ta kontakt med några organisationer, t.ex med KRiS>>> och höra med dem vad de tycker du kan ta upp i ditt gymnasiearbete; du kan kanske göra några intervjuer med representanter från KRIS och med några andra som de tipsar dig om.