E

    Hejsan! Just nu känner jag mig smått orolig. I veckan skulle jag bestämma mig vad jag ville skriva om i mitt gymnasiearbete. Jag går sam-beteende och jag känner inte att jag fattat det hela riktigt. Vad är kraven för ett gymnasiearbete? Måste uppsatsen vara utredande med intervjuer osv? Jag valde att skriva om överpopulationen på jorden och hur det i grund o botten är orsaken till alla världsproblem, men hur i hela friden ska jag undersöka det med intervju/ enkät? Jag funderade lite på dessa ämnen också: Fördomar, Skönhetsoperationer/kropphets, Fobier, Rasism, Åskådareffekten, Djurhållningens effekt på miljön

    Vad låter bäst? Tacksam för råd!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej E,

    det finns inte några centrala eller generella krav på att intervjuer måste ingå i Gymnasiearbete. Dock kan just din handledare på GA "kräva" det /eller ha ett starkt önskemål om det/.
    Om du gör GA om överpopulationen, kanske kan du göra en intervju eller några få /2-3 st./ med "experter" på området... ex. om du kan få en universitetslektor att svara på några frågor.
    Annars så kan du göra analys och sammanställning av forskning på området (utan några intervjuer). Du kan förklara varför du håller med någon forskare och Inte håller med - någon annan... argumentera för din ståndpunkt.
    Du frågar "vad låter bäst"? ... men tanken är ju att Du ska fördjupa dig i ngt som intresserar dig, som just Du vill lära dig mer om. Vad jag tycker spelar ingen roll. Din handledares åsikt är mycket viktig, för att det är hen som ska sätta betyg och du behöver få godkänt betyg på GA för att kunna få ut ditt Examensbevis.
    ***
    Tips - fundera över Vad just du är intresserad av och hur du tycker du bör gå tillväga för att undersöka just ditt Tema och presentera ditt förslag för handledare för GA; lyssna noga på handledarens synpunkter och förslag; försök följa handledarens råd och även om du inte skulle hålla med handledaren, tänk Om hen ändå har rätt. Men givetvis har du rätt till din egen åsikt. Dock är det handledaren som kommer att sätta betyg! :)