Tilda
    Jag gick ut gymnasiet för två år sedan och fick F i gymnasiearbetet. Jag läste naturvetenskaplig linje med samhällsinriktning. Nu vill jag göra om gymnasiearbetet och undrar 1.ifall jag måste läsa på samma skola 2. Ifall jag måste läsa natur/sam 3.vad jag kommer behöva betala?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda,

    du vänder dig till KomVux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Jag antar att du fick ett Studiebevis, när du slutade på gymnasiet. Om det stämmer, behöver du göra studieplanering med syv på komvux - mot Examensbevis. Beroende på vilka kurser som du har i ditt studiebevis + dina önskemål och framtida planer, kan planeringen du gör med syv på komvux se olika ut.
    Om det är så att du har godkända betyg i alla kurser, förutom Gymnasiearbete, då är det nog så att du endast ska göra gymnasiearbete och sedan får ut ditt examensbevis.
    Men prata gärna med syv på komvux. Du kan berätta om vad dina framtida planer är... och i fall de saknar någon kurs för Särskild behörighet till den utbildning som du vill söka till, är det fördelaktigt för dig att läsa den kursen och ta in den i ditt examensbevis också.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare