Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,

    jag hoppas du vet att Temat måste på förhand godkännas av din handledare i Gymnasiearbete på din skola. Oftast är det lärare i Ekonomikurser som är handledare för GA för ekonomi-studerande men även andra varianter förekommer. Du måste få reda på vem handledare för ditt GA är (eller blir) och prata med den personen.

    Ibland har GA-handledare egna idéer och förslag om vad de vill att eleverna skriver om, men ofta måste elever komma med sina förslag först (men alltid måste man få OK från sin handledare innan man lägger mycket arbete på GA, så att man inte gör det "i onödan" i fall handledaren sedan inte godkänner temat :).

    Med det sagt, går vi vidare till VAD KAN MAN SKRIVA OM?

    Ett förslag är att du väljer ett kapitel ur en lärobok som du tycker är intressant och "gräver" så djupt det går inom det kunskapsområde, tar reda på så mycket som det bara går kring det (hittar mer info än det står i läroboken).

    Ett annat förslag är att du gör AFFÄRSPLAN för "ditt blivande företag", en ekonomisk kalkyl på hur mycket som krävs i startkapital och hur avkastningen skuIIe rimligtvis se ut (med stöd av olika ekonomiska "modeller" - och jämför hur de olika modellernas beräkningar stämmer överens med varandra, om det blir lika resultat eller väldigt olika; blir det olika, försöker du förklara varför det är så stor skillnad).

    Treje försLag är att du "utnämner/nominerar" nästa Nobelpristagare i ekonomi - och motiverar varför just den /eller dem/ personen/personerna förtjänar det, som om du vore Nobelkommitén.

    Och sista förslag ger jag i egenskap av en "insnöad SYV" - om yrken och utbildningar inom område Ekonomi. Jag är inte säker på att det går under "ekonomi", snarare kanske under "samhällskunskap" - men fråga din GA-handledare om du vill, om det skulle vara OK att få fram vilka de olika yrken inom Ekonomi som finns i Sverige och i de andra länder och vilka de olika utbildningar finns som leder till de yrkena, jämföra olika vägar till arbete inom ekonomi i Sverige och kanske också utomlands. Till din hjälp finns i så fall även www.framtid.se där många yrkesbeskrivningar finns, som t.ex Affärsinriktad redovisningsekonom>> och Miljöekonom>>  och är det ngt. yrkesbeskrivning som saknas på Framtid.se får du gärna säga till oss. :)

    Hälsningar

    Mikael SYV