Kvinna

    Hej, Kan man läsa upp sitt gymnasiearbete på Komvux oavsett vilket program man har läst på gymnasiet? (alla de 18 nationella gymnasieprogrammen högskoleförberedande + yrkesprogrammen). Har alla kommuner samma utbud (Hermods) eller finns det andra utbildningsföretag? //Mvh V*

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica,

    om du med "läsa upp" menar "få högre betyg än E" då är svar Nej. kursen GA (gymnasiearbete) har betygsskala F och E (det går inte att få högre betyg än E).
    ****
    Utbud på komvux varierar
    Kommunen ansvarar för sin egen komvux. Rimligtvis borde möjlighet finnas läsa kursen Gymnasiearbete som passar till vilket nationellt program som helst, men någon absolut garanti kan vi på FRåGA SYV inte ge.
    Vilka utbildningsföretag komvux köper platserna på - kan vara olika i olika kommuner. Och både utbud och vilka utbildningsföretag som platserna finns på kan också ändras från en termin till nästa.

    • Kvinna :

      Nej, jag menar att man får ett F eller - (streck) :)

      Kan man läsa gymnasiearbete på Komvux oavsett vilket tidigare program man har läst på gymnasiet? (alla de 18 nationella gymnasieprogrammen högskoleförberedande + yrkesprogrammen). Om man har gått ett program på gymnasiet men inte klarar av eller har gjort sitt gymnasiearbete kan man läsa ett gymnasiearbete mot ett annat program på Komvux - oavsett om det är högskoleförberedande, yrkesprogram eller t.o.m. ett IM-program?

    • Anna : På IM-program ingår inte gymnasiearbete (IM är inte nationella program utan de är introduktions-). Var god läs svar på din fråga (ovan). Vänd dig till komvux i din kommun, alltså där du är folkbokförd.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    tema för gymnasiearbete måste passa in på den inriktningen som gymnasiestudierna har (för att man ska kunna ta ut examensbevis) och det gäller både på gymnasiet och på komvux.
    Det finns teman för GA som passar in på flera olika program (alltså samma GA kan i vissa fall finnas med inom olika gymnasiala program). Den bedömningen (om teman och frågeställningar på GA passa in) är ytterst upp till rektorn att bestämma men det praktiska ansvaret är oftast delegerat till handledare på gymnasiearbete (lärare som håller i GA, handleder den studerande och betygsätter GA).
    Min gissning skulle vara att det borde vara möjligt att på komvux göra GA som passar till alla gymnasiala program (alltså inte så att samma tema passar in på alla program, men att komvux borde kunna hitta möjlighet att handlera GA inom olika program - detta för att ge den studerande möjighet att ta ut examensbevis). Vidare information får man från komvux i den kommunen där man är folkbokförd.
    Lycka till!
    Julia