Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Albin,
    SYV är inte expert på logistik, E-handel eller Gymnasiearbete... men om jag skulle vara tvungen att hitta ngt. att skriva om inom din utbildnings-inriktning skulle jag kanske läst på Yrkeshögskoleutbildningarnas hemsidor (för att få idéer) eller kontaktat utbildningsansvariga på följande utbildningar:
    östsvenska-yrkeshogskolan/affaerslogistik
    teknikhogskolan/green-logistic-management
    teknikhogskolan/transportledare-groen-logistik
    affarsinriktad-speditor-inriktning-lonsamma-och-hallbara-logistiklosningar
    sälj-marknadshogskolan/online-merchandiser-salj-och-marknad
    hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering
    hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker-green-management
    hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/logistik-och-transportledning
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/logistiker-arbetsledning-och-flerpartslogistik
    Campus-varberg/logistiker-campus-varberg

    Du får också gärna kika på framtid.se/arbetsgivare/karriar-i-handeln och på några yrkespresentationer, t.ex på yrke/speditor

    yrke/logistiker

    yrke/logistikkonsult

    yrke/e-handelslogistiker för inspiration,  och där finns det också länkar till olika hemsidor, där det finns mer info och så kan du kontakta Handelsrådet och fråga om de har några förslag.

    Du kan också kontakta personal på HHS och fråga om de har några förslag på GA/frågeställningar.

    Jag personligen kanske skulle bli nyfiken på att
    - få fram vad som är speciellt på att handla just med Kina? jämfört med andra länder? måste man kunna kinesiska mycket bra eller lite grand eller kan man klara sig med engelska när man handlar med kina?
    - "tullar" och andra hinder? Hur påverkar politiska beslut handel och bl.a e-handel? kan man lita på att det "löper på" även i framtiden (man vet ju inte vilka politiska beslut som ska fattas)?

    • : Tack för snabbt och bra svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!