Coby
    hej jag undrar ifall examens målen och kraven för gymnasiearbetet är annorlunda när man går i naturvetenskaps programmet med inriktningen samhällskunskap än om man skulle gå naturvetenskaps programmet med inriktningen naturvetenskap. eftersom att jag vill helst skriva om ett mer samhälls inriktat ämne än om ett ämne som har med naturvetenskapen att göra

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Coby, temat för Gymnasiearbete måste godkännad av din handledare för gymnasiearbete. Det finns inte några helt klara bestämmelser ang. vilka teman man får ta för GA, utan det bestämmer varje elev i samråd med sin GA-handledare.
    GA är en av många kurser på gymnasiet. Och den är inte så stor; utgör ca 4% av studietiden. Ex. Fysik 1a är en 50% större kurs än gymnasiearbete... Givetvis är GA en mycket viktig kurs, men jag menar att "bara för att få skriva om ett mer samhällsinriktat ämne" i GA, ska man inte behöva gå "sam"-inriktning om man egentligen vill gå "natur"inriknting.
    Ta upp den frågan med personal på din skola. Få temat för GA godkänt av din handledare. Hen borde kunna hjälpa dig ändra temat så att det passar in i den utbildningen som du går.

    Hälsningar
    ANNA