Hej Therese,
    Gymnasieexamen (Examensbevis) inkluderar en obligatorisk kurs Gymnasiearbete som måste ingå med godkänt betyg (E). I annat fall uppfyller man inte kraven för gymnasieexamen och kan inte få ut Examensbevis.

    Men... behörighet till högskolestudier kan man uppnå även på andra sätt än genom just Examensbevis. T.ex kan man bli behörig genom omdöme från en folkhögskola; eller genom 3-årig arbetslivserfarenhet + ett antal godkända gymnasiala kurser (för konkurrens måste man i så fall ha resultat från Högskoleprovet) och de som har (på sin tid) fått minst ett betyg i det gamla gymnasiesystemet, som fanns innan reformen Gy2011/Vux12 - kan, på undantag, enligt rektors beslut läsa mot ett Slutbetyg (i stället för examensbevis). Nu har möjlighet att få ut ett Slutbetyg förlängts i ännu ett år... till 1 juli 2021 (pga Covid-19 situationen, tidigare deadline var 1 juli 2020). Du har kanske något eller några gymnasiala betyg i det gamla systemet (betygsskala IG-MVG) och i så fall kanske kan rektor fatta beslut att du får läsa mot ett Slutbetyg.
    Det är fördelaktigt att kunna få ut Slutbetyg, för att det är högre/hårdare krav för examensbevis/gymnasieexamen.
    I ett Slutbetyg får ej kursen Gymnasiearbete ingå. Det är färre poäng (2350p) som krävs för ett Slutbetyg. För examensbevis från komvux krävs 2400p.
    I ett Slutbetyg kan både gamla och nya kurser ingå, men du kan inte själv bestämma att du ska ta ut ett Slutbetyg. Du måste fråga på komvux; det är rektors beslut som gäller. Ansvar/beslut kan också av rektorn på komvux vara delegerat till biträdande rektor eller till en SYV. Men fråga om det på komvux i din kommun.

    Annars, om du vill få ut just Examensbevis, då måste du har E i GA, gymnasiearbete.

    Hänvisningar:
    skolverket.se/for-dig-som-ar.../studie--och-yrkesvagledare
    framtid.se/studier/folkhogskola
    antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-väg

    • : Tack! Men om jag då får ett slutbetyg så krävs det även ett högskoleprov vid konkurrens? Om så är fallet, vad händer om jag får ut ett slutbetyg nu på allt jag läst kan jag välja att på sikt läsa in ett gy- arbete också? Grejen är den att jag till hösten vill kunna studera en friståendekurs på högskolan. Ansökan ligger öppen ännu och jag skulle då kunna söka in med ett slutbetyg men inte med en examen eftersom komvux i min kommun inte kan erbjuda detta under sommaren. Så hur ska jag tänka?
    • Anna : Slutbetyget och högskoleprovet har inget med varandra att göra, över huvudet taget. Med ett slutbetyg räknas fram meritvärde på de betygen som ingår i ett slutbetyg och med det meritvärde prövas man i betygsurvalet. ... Om man har resultat från Högskolerprovet, prövas man i HP-urvalet. Om man inte har gjort hp, prövas man då inte i hp-urvalet, utan endast i betygsurvalet.
    • Anna : Första fråga: kommer du FÅ ta ut ett slutbetyg? Det är en fråga som du måste ställa till komvux i din kommun, yttest är det Rektors beslut. Om du får ut ett slutbetyg, ska du då helt glömma examensbevis. För att hen som har ett slutbetyg, kan inte få ut examensbevis. Det är typ "samma dokument" fast slutbetyg är den gamla varianten på den; och examensbevis - den nya varianten. Det finns inga förmella fördelar i att ha examensbevis, utan det är fördelaktigare att ha ett Slutbetyg, men det är inte alla som kan få det (utan endast om rektor på komvux beviljar det och hen kan bevilja det Endast om du har minst ett betyg som är satt i det gamla systemet).
    • Anna : Du kanske "blandar ihop" Slutbetyg och Studiebevis. Och det är heeeeeelt olika saker. :) Studiebevis är det en lista på kurser med tillhörande betyg, som hen som ej uppnådde kraven för examensbevis, får ut. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. ... Däremot är ett Slutbetyg - ett "gammalt examensbevis" kan man säga. Innan Examensbevis infördes, läste eleverna på gymnasiet mot ett Slutbetyg. Numera läser de mot Examensbevis.
    • : Tack för svar! Jag har ca 1000poäng av mina 2950 som ligger i det gamla systemet. Där även matten. Jag förstår nu att infon jag tidigare fått alltid handlat om ett slutbetyg, men att syven jag träffade häromdagen pratade om examen. Men hon kunde inte för sitt liv förstå att ingen under dessa år upplyst mig om gymasiearbetet. Men inte så konstigt! Som jag förstår det på skolverkets hemsida så kan man omvandla matte A till det nya betygsystemets M1 då...annars är det ändå omöjligt att få ut ett examensbevis utan att läsa om eller validera om kursen om jag förstår rätt?
    • : Om jag nu då inte får ett slutbetyg och måste sikta på en examen menar jag
    • Anna : Om du har ca 1.ooo poäng i det gamla systemet, så är det rimligt att anta att du kan få ut Slutbetyg. Du behöver då inte göra gymnasiearbete och du gör dig själv en tjänst om du i ditt slutbetyg inkluderar (inom de 2350p) endast de Obligatoriska kurserna + kurser som du behöver för särskild behörighet till just din högskoleutbildning + de kurser som ger dig meritpoäng och de resterande kurser tar in de som du har högst betyg i (och utelämnar alla de övriga 600p.från ett slutbetyg). De 600p. kurser försvinner ju inte, utan du har de i så fall på ett separat "papper" (utdrag från betygskatalogen). Du får gärna visa mitt svar till personal på komvux, om du tror det kan hjälpa dig. Om du hinner få ut ett slutbetyg innan 18 juni 2020 och kompletterar din ansökan till högskola i tid, har du chans att komma in på utb.på högskolenivå till hösten.
    • : Tack snälla :) Jag har redan mailat dom infon jag fick i ditt första svar och även länk till Skolverket där det står klart vad som gäller. Jag har alla betyg jag behöver för att vara behörig och komma in, därav min besvikelse när denna syv helt plötsligt började prata om gy arbete som inte kunde genomföras fören till hösten. Men vi får se vad de svarar mig nu och vad rektor eller den denne deligerat ut beslutsfattningen på säger. Kursen jag vill läsa på högskolan är en fristående 7,5p kurs som ligger öppen ändå in i augusti för anmälan :) Men den hade kompletterat min YH utb så bra så håller tummarna att min plan fortfarande är möjlig nu! Tack snälla för all hjälp och förtydliganden
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • : Tack! Ja vi får se hur bra det går :) Verkar nu som om syv menar på att för att få ett slutbetyg måste jag ha läst naturkunskap och samhällskunskap i det gamla systemet. Det har jag givetvis inte gjort då.... suck! Men om jag har läst matte A Eng 5,6 svenska 1,2,3 och resterande omvårdnadskurser och pedagogik, ska detta inte vara möjligt att omvandla till ett slutbetyg? Nu fick jag svar att jag måste ha läst natur och samhällskunskap också. Så då får jag sikta på en examen, men även för att få ut en yrkesexamen måste jag ha läst minst 50p samhällskunskap ink svenska Eng matte. Det är ny info hela tiden och de verkar minst lika förvirrade som mig! Kan man lita på att den informationen man får av sin syv verkligen stämmer och om det i slutändan visar sig att det inte stämmer.... då blir det bara att göra om och göra rätt då eller?
    • Anna :

      Det är den tolkning av reglerna som Rektor på komvux gör, som gäller. Du får annars gärna ringa till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-5273200 Alla kan ju göra fel ("mänsklig faktor"). Nu jobbar vi här på FRåGA SYV inte alls med utfärdantet av slutbetyg (eller examensbevis) utan har bred kompetens (inte spets-kompetens) om "alla" yrken och utbildningar. Så, vi vågar inte ha starka åsikter om exakt vilka kurser som måste eller får inte ingå... ibland måste man tolka reglerna, och tolkningsföreträde är det rektor på komvux som har. När det har varit flera turer med dina betyg, verkar det i alla fall som - enl. vad du skriver - be att Rektor på komvux tar intresse i "ditt fall", det är nog det snabbaste sättet att få de rätta svaren på om du nu kan få ett Slutbetyg eller inte och om inte - exakt vad som fattas. Lycka till!

    Läs alla kommentarer