Elias
    Hej,

    Sommaren 2015 "tog" jag studenten med minst E i alla ämnen utom gymnasiearbetet som jag inte blev klar med och därmed inte fick ett betyg i. Jag kommer komplettera detta med komvux nu och har frågor.

    1/ När jag klarat kursen i komvux, får jag då ett slutbetyg i gymnasiet jag gick i eller blir det komvux som blir min gymnasieskola?

    2/ Räknas gymnasiearbetet som mindre värt på komvux än om jag gjort det i gymnasiet?

    3/ När jag klarat gy-arbetet på komvux, kommer jag då kunna söka till högskola som att jag gått ut gymnasiet eller fattas något mer?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Daniel SYV

    hej !

    om du gör Gymnasiearbete på komvux och uppfyller kraven för gymnasieexamen, får du Examensbevis från komvux.

    Du kommer med examensbeviset från komvux prövas i BII, kompletteringsgruppen - när du söker till högskoleutbildningar i Sverige, men för övrigt är det ett "vanligt examensbevis" du får.

    Hälsningar

    Daniel

    • : Tack för svaret. Så med andra ord är komvuxexamen sämre än den på gymnasiet eftersom jag hamnar längre ner?
    • : Och finns det något sätt att komma runt detta så att jg får exemanensbeviset via gymnasieskolan? Gick trots allt där i tre år och kommer göra en komvuxkurs på fem veckor...
    • Anna : Komvux examen är inte "sämre", men med Komplettering hamnar du i Kompletteringsgruppen. När du redan för 2 år sedan slutade på gymnasiet, kan du inte få examensbevis från din gamla gymnasieskola. Det är i så fall endast om rektor retroaktivt fattar beslut att icke-godkänt betyg i gymnasiearbete var felaktigt satt och du redan då förtjänade egentligen godkänt betyg...! Chansen för det är minimal. :( Jag har dock några förslag och kommer nu att skriva ett nytt svar. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    När du nu blir tvungen att göra Gymnasiearbete på komvux, för att få examensbevis, kan du passa på och försöka läsa upp några kurser eller göra prövningar i några kurser - för att få upp ditt meritvärde. Prata om det med SYV på komvux.

    En annan möjlighet är att göra Högskoleprovet.
    Tredje möjlighet är att söka många olika utbildningar - och inte endast på högskola, utan även i andra skolformer t.ex på en yrkeshögskola - www.yhguiden.se

    Att du tycker det är orättvist att du ska "straffas" med att prövas i BII, kompletteringsgruppen endast för att en kurs saknades... så kan det också visa sig att det blir till din fördel. Då och då händer det att det blir Lättare att komma in i kompletteringsgruppen, och inte svårare. Det är slumpen som avgör.

    Vet inte om det är någon tröst, men det är Många elever som hamnar i kompletteringsgrupp - och ibland bara för att en liten kurs á 50 poäng fattas... som kan på komvux läsas på 2.5 veckor. Det är alltså strikta regler på vem som uppfyller kraven för examensbevis. Ännu mer orättvist tycker elever det blir om de ej får examensbevis för att de ej har betyg i Idrott och hälsa 1 (t.ex de skolkade så mycket att de ej fick ens F-betyg). Och på komvux får inte det betyget ingå i examensbevis, över huvudet taget...! Så på gymnasiet mÅSTE man ha betyg i Idrott och hälsa 1 och nästa år på komvux så FÅR MAN INTE ha det betyget in i sitt examensbevis. De som fick A-betyg i idrott och hälsa men ej examensbevis, förlorar det betyget när de senare tar examen från komvux.
    Det finns alltså olika orättvisor. Vet inte om det är någon tröst för dig, men så är det i alla fall. Vi på Fråga syv kan inte ändra på reglerna.

    Vi kan förklara hur reglerna funkar och ge råd.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA