Yus
    Hej jag undrar om man kan skriva ett gymnasie arbete på engelska ? Måste det vara på svenska ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns ingen regel på vilka språk GA, gymnasiearbete, får skrivas.

          "I skolans författningar finns det inte specifikt reglerat ifall gymnasiearbetet eller gymnasiearbetets rapport kan skrivas på engelska eller annat språk än svenska. Det är ytterst Skolan (gymnasieskolan eller komvux) som avgör om detta är möjligt.

    Det är examensmålen för programmet som styr gymnasiearbetet och målen för gymnasiearbetet ingår som en del i examensmålen. Detta för att visa att gymnasiearbetet ska vara inriktat mot programmets karaktär.
    Detta gäller både för gymnasieskolan och för kommunal vuxenutbildning."

    Din handledare för gymnasiearbete borde ge dig svar, om du har ett önskemål att skriva på engelska. Ytterst är det dock rektorn som är ansvarig. Så, om handledaren svarar att hen inte vet eller att du inte får, kan du fråga rektorn - rektors beslut kommer att gälla.