Marie
    Hej,
    vår son drabbades i juni förra året, straxt efter skolaavslutningen i åk 2, av en djup depression. Detta gjorde att han släppte allt, skolan, träning alla rutiner.

    Under hösten och vinter har han fått hjälp och medicinering och är nu, sedan nyår långsamt på väg tillbaka och har genom en god kommunikation med skolan fått veta vad han behöver göra.

    När det gäller gymnasiearbetet har han inte förmått sig att komma i gång (vilket vi trodde) och nu är det inlämning idag till skolan. Vad är det som gäller rent formellt om man är sen med inlämning eller lämnar in ett ofullständigt arbete?

    Vår son är för övrig väldigt duktig i skolan och hade fram till i somras inga som helst problem med sitt skolarbete. Insikten av att han antagligen inte kommer att ta studenten med sina kamrater i juni pga oförmågan att få till gymnasiearbetet gjorde honom förtvivla och vi är rädda att han ska bli dålig igen.

    Tack på förhand!
    Mvh
    Orolig förälder

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,
    utan godkänt betyg (E) i gymnasiearbete uppfyller man, tyvärr, inte kraven för examensbevis>>. Man får med F eller utan betyg i gymnasiearbete - Studiebevis. Studiebevis kan sedan kompletteras mot Examensbevis - på komvux.
    Även de elever som får Studiebevis får delta i studentfesten.
    ********
    Angående just inlämning sent eller ofullständigt arbete/GA, gymnasiearbete - så är det upp till läraren/handledaren att svara på. Ytterst ansvarig är det Rektor på skolan.
    Förhoppningsvis kan ett sent inlämnat arbete (om orsaken är sjukdom) accepteras och bedömas precis som ett arbete som är inlämnat i tid.
    Angående kvalité (om arbete är ofullständigt eller för litet eller med fel tema eller har andra "fel och brister") - kan ingen annan är just handledare för gymnasiearbete svara.
    Studie- och yrkesvägledare saknar kunskaper och erfarenhet av att bedöma gymnasiearbete eller kunna uttala sig om betygssättning.
    Vi hoppas det löser sig. Vi håller tummarna. Men prata gärna med din sons skola.

    Förlängd studietid
    Det är många ggr mycket fördelaktigt att få studietid på gymnasieskolan förlängd som är en förmån som inte alla får ta del av, även om de har behov av det. Vid förlängd studietid kan eleven läsa på gymnasiets nationellt program under längre tid än 3 år. Fördelen är att eleven ej behöver söka till komvux för att komplettera sitt studiebevis mot examensbevis.

    Slutar man på gymnasiet med studiebevis, förlorar man betyget i Idrott och hälsa 1, eftersom det ej får ingå i examensbevis från komvux.

    Andra nackdelar är att om eleven ej fyller 20 år i år - måste hen på komvux läsa på heltid för att ha rätt till Studiebidraget/studiehjälpen från CSN och komvux kan inte garantera studier på heltid; på så sätt kan eleven bli utan inkomst.

    Andra fördelar i att fortsätta vara gymnasieelev är att ha rätt till gratis lunch på skolan och åkkortet (busskortet) - det har man inte rätt till som komvux.studerande.
    Om gymnasieskolan erbjuder förlängd studietid - rekommenderar vi tacka ja.
    Eleven/föräldrarna kan också väcka frågan. Dock är det inte säkert man får ett positivt svar. Rektor måste själv ansöka om en sådan möjlighet hos elevens hemkommun - för att gymnasieskola ska kunna få betalt för elevens skolgång. Anledning till varför man kan argumentera För- förlängd studiegång är bl a sjukdom. Prata gärna med kurator på elevens skola.

    Vänliga hälsningar

    ANNA