Oliver
    Hej!
    När man ska byta gymnasium inom samma linje, kring jullovet etc, är det då kurserna som jag har läst som granskas av det gymnasium som jag skulle vilja byta till som därefter ser om det är rimligt att ge mig en plats?
    • : Kommer du få något betyg på gymnasiet till jul? Det är mycket ovanligt i så fall. Betyg på gymnasiet sätts när kurser avslutas och det gör dem oftast till sommaren.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Oliver,
    det är ovanligt att byta gymnasieskola kring jullovet. Oftast byter man under sommaren, efter det att betygen i åk1 eller i åk2 är "satta".
    Att byta gymnasieskola mitt i läsåret är, som sagt, rätt så ovanligt och det pga flera anledningar:
    - att byta gymnasieskola är inte en rättighet
    - även om ledig plats finns, kan rektor ändå neka ta in en elev
    - om rektor vill träffa eleven för att diskutera byte, brukar hen vilja se både grundskolans betyg och Närvarorapport på gymnasiet och om några betyg från gymnasiet finns, även de betygen.

    Vänligen
    L.

    Liselotte