Gabriella
    Hej!

    Jag har från gymnasiet bara 2200 godkända poäng, men har sedan dess läst 800 poäng på komvux via NTI. Betyder det att jag nu är uppe i 2500 godkända poäng och har grundläggande behörighet? Hur gör jag så att jag till exempel blir behörig när jag söker utbildning via antagning.se? Läggs dem ihop automatiskt eller gör jag det själv vid varenda ansökningsperiod? Djungel!

    Tusen tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriella,

    du måste få ut ett Slutbetyg eller Examensbevis - på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). Det är inte endast "antal poäng" utan också Vilka kurser som du har betyg i; vissa kurser får t.ex inte ingå i Examensbevis från komvux; men du kanske kan få ut ett Slutbetyg där reglerna är friare.
    Du måste boka tid på komvux i din kommun för en noga genomgång tillsammans med SYV-en. "Din kommun" är det den kommunen där du är folkbokförd.

    Vänligen
    ANNA