Philip
    Efter att ha gått två år på en medieutbildning har jag hittat ett gymnasie som jag vill byta till, Hundgymnasiet i Örkelljunga. På grund av att min hund fick en sjukdom kunde jag inte acceptera platsen på hundgymnasiumet som jag fått på ett annat gymnasie och fick då ta mitt tredjehandsval som var media - estet.
    Jag har godkänt i alla ämnen hittills och när skolan slutar för sommaren har jag då möjlighet att söka till högskola osv.
    Till min fråga, skolan har både distansutbildningar efter gymnasiet och gymnasieutbildningar. Hur skulle min skolgång se ut om jag bytte gymnasium nu istället för att gå distansutbildningar efteråt. Eller bör jag stå ut ett år till och satsa på distansutbildningar efter gymnasiet?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Philip!

    Väldigt tråkigt att läsa om att din hund blev sjuk och att det förhindrade dig från att läsa på den utbildningen som du gillade mest!

    Men det är bra att du nu hittade en gymnasieskola som du tycker mycket om, Örkelljunga Utbildningscentrum>> som bland annat erbjuder utbildning på Naturbruksprogrammet, inriktning Djur, profil "Hund".

    Angående byte nu, snart, t.ex under sommarlovet: du är beroende av att (eller om...) plats finns på NB på Örkelljunga Utb.centrum. Vi kan undersköka frågan och återkomma om det.

    Om ingen plats finns, kan du inte byta. Det du i så fall kan göra är att söka om till åk1, konkurrera om plats på gymnasiet med dina "gamla" grundskolebetyg och i fall du kommer in, går du om både åk1 och 2 på den nya gymnasiet. Du kanske tycker att det är för mycket, att gå om 2 år på gymnasiet. Det kanske det är, men det finns fördelar: om du läser om kurserna i vilka du redan har betyg i, har du bättre förutsättningar att skaffa dig ännu djupare kunskaper och högre betyg. Har man flera olika betyg i samma kurs, är det det högre betyget som gäller.

    Angående läsa på distans på eftergymnasial nivå, blir det en senare fråga - för du måste i så fall först skaffa dig gymnasiekompetens, få betyg från åk3 i gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    angående distansutbildning till Resurshundförare (som jag tror du menar i din fråga) - så är det enligt information på skolans hemsida - kommunal vuxenutbildning och det krävs att din hemkommun vill och kan bevilja "interkommunal ersättning", dvs godkänna din ansökan och betala kostnaden för utbildningen. Detta kan ej garanteras. Om du är folkbokförd i Örkelljunga, är det en stor fördel. Om du är folkbokförd i en annan kommun, kan du få ett "nej" på din ansökan pga din kommun inte har råd att betala för utbildningen. Jag vill helst inte bli "glädjedödaren" men jag tycker det är viktigt att du förstår att det inte finns någon garanti på att du ska få gå distansutbildning till Resurshundförare. Du bör givetvis söka den utbildning om du vill gå den, men du måste också vara beredd på att du inte ska få gå den och förbereda andra alternativ efter gymnasiet.

    Om jag förstår dig rätt, så är du intresserad av att arbeta med hundar. Kika gärna på yrkesbeskrivningen Hundförare/väktare>>

    Även inom andra yrken, som t.ex Tulltjänsteman>> och Polis>> kan man arbeta ihop med en "hundkollega". ;)

    Som egen företagare kan man utveckla olika affärsidéer som inkluderar hundar: Hunddagis, Kennel (hunduppfödning), Terapi- och/eller vårdhundar, Djuraffär (som säljer hundfoder och hundtillbehör) mm.  Som egen företagare bestämmer man (oftast) själv vilken utbildning man behöver, men det finns undantag: om man t.ex vill ge vård (t.ex arbeta med terapi- och/eller vårdhundar, måste man följa de strikta föreskrifterna, läs här>> om regelverket som beskriver hur hundar får användas inom vård- och omsorgsverksamheter.

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA