Göran
    Hej,

    Jag sökte in till vårterminen för att dubbelkolla att allting var korrekt inför hösttermin, då jag tänkt påbörja mina studier.
    Jag är obehörig till min utbildning, trots att jag har 2500 poäng godkända och uppfyller kraven som ställs för utbildningen; Samhällskunskap 1b samt Matematik 2b.

    Inser nu följande, och hoppas med er hjälp kunna korrigera detta;
    "Ett studiebevis från en gymnasieskola ger inte grundläggande behörighet. Ta kontakt med komvux för att höra hur du kan komplettera för att få en gymnasieexamen så att du blir grundläggande behörig."

    Jag hade alltså F i följande ämnen; Matematik 1&2, som jag via Infokomp kompletterat upp och bör, trodde jag, således vara behörig inför min psykologutbildning; som enbart kräver Sh1, matte 2.

    Jag har alltså 2500/2600 poäng godkända. Läste även Tyska 3 utökat, via Infokomp, och har F i Samhällskunskap 2, som ingick i mitt studiebevis. (Som således inte bör störa min ansökan, bortsett från att det drar ner mitt snitt)

    För att förtydliga;
    Jag har alltså STUDIEBEVIS från min gymnasiala skolgång, med 2200/2500 godkända. Jag läste Samhällsvetenskapsprogrammet.
    200 poäng av dessa, Matematik, har jag kompletterat Infokomp till godkänd nivå.
    100 poäng av dessa förblir icke godkända, men har noll relevans för utbildningen bortsett från att det drar ner snittet

    Därutöver har jag, dessutom, studerat upp 100 poäng Tyska 3.

    Summa; 2500/2600 poäng godkända. Icke behörig.

    Jag trodde att jag enbart behövde ladda upp betyg som förtydligade att jag har avklarat kurserna och således hade tillräckligt många poäng för högskolestudier.

    Nu till min fråga; Bör jag kontakta mitt lokala komvux och be dem utfärda en gymnasieexamen, trots det faktum att jag dels laddat upp mina betyg från studiebeviset - samt att mina kompletterade betyg från komvux redan är uppladdade på antagning.se

    Hur och varför behandlar antagning.se en gymnasieexamen annorlunda, kontra samma betyg uppladdade utan en "bekräftad/stämplad/signerad" gymnasieexamen, när det i slutändan är samma betyg som finns i deras system? Skillnaden, för att jag ska bli behörig att söka till högskolan, är alltså: Jag behöver ett papper från komvux som det står Gymnasieexamen på, kontra samma mängd godkända poäng - bara att det inte står gymnasieexamen.
    Tacksam för förtydligande och huruvida det är här min teori brister eller inte?

    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Göran,

    du behöver vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och göra planering mot Examensbevis. Om du redan nu uppfyller alla kraven för Examensbevis, kan det hända att du kan få det rätt så snabbt.

    Om du vill börja läsa på högskolenivå från hösten 2018, är sista dag att komplettera sin ansökan - 21 juni 2018, Själva ansökan måste man dock göra senast i mitten på april 2018.

    Ang. din fråga om varför Antagning.se kräver EXAMENSBEVIS och inte tittar på Studiebevis + kompletterande betyg är att

    - det är regel/krav att Examensbevis och inte Studiebevis som bekräftar att man har Grundläggande behörighet /och för dem med "äldre betyg" - Slutbetyg... och för dem med ännu äldre betyg finns även andra regler... :) / - men för dig är det EXAMENSBEVIS som krävs. Plus att Antagning.se kan inte räkna ut ditt MERITVÄRDE utan de kan se ditt examensbevis. Detta för att antagning.se kan inte avgöra vilka betyg som ska räknas in, om inte det finns Examensbevis uppladdat.
    Du får gärna fråga Antagning.se om vem som införde reglerna och varför... men jag kan tänka mig att det går att jämföra med att "körkort krävs" för att få lov att köra bil och polisen stoppar en bil och ber föraren att "blåsa" /nykterhetskontroll/ + ber föraren att visa körkort; och föraren tar fram bevis på att hen klarade teoriprovet + bevis på att hen klarade uppkörning + ett antal andra papper i stället och ber polisen att titta på alla de diverse olika "papper" som föraren vet tillsammans ska ge rätt att få ut körkort, men föraren tog inte ut sitt körkort för hen tycker att "vem införde den regeln att jag ska ha körkort, jag har ju några andra "papper" som tillsamman är samma sak". Vad tror du polisen säger? Tror du polisen ska begrava näsan sin i alla de olika papper för att kunna avgöra om personen har samma förarkompetens på alla de olika "papprena" som om hen hade körkort? Det tror inte jag. :)

    Har du rätt att ta ut examensbevis, kommer du att få ut det på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Lycka till!

    Julia syv