Ema
    Hej. Jag har tagit studenten det här året och jag har gått ut med 350 F, därför fick jag inte gymnasieexamen? Eftersom jag inte fick gymnasieexamen räknas inte idrotts 1 betyg, dvs jag måste pröva 2 betyg för att få examen? Jag har F i matte2 idrott2 danska 2 och psykologi?
    Så det som jag vill göra är att göra prövning i modersmål 2 och 3 , och sätta det istället för danska2 och idrott2? Min fråga är går det att ersätta idrott 2 med modersmål 3? ( idrott 2 var individuell val)? Jag tänker mer på att det ena är kurs 2 och det andra kurs 3 ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Ema,

    mitt råd till dig blir att du bokar tid för studieplanering med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Det är komvux i din "hemkommun" som kan - efter kompletteringar - utfärda Examensbevis till dig.
    Det är ytters Rektor på komvux i din hemkommun (folkbokföringskommun) som är ansvarig och bestämmer vilka kurser som får ingå i ditt examensbevis.
    Givetvis finns det vissa "ramar"/regler - men det finns även viss "tolkningsutrymme" - och det är bäst att du vänder dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Du kan kanske läsa några kurser.

    Prövningar är jättebra att göra men det är rätt svårt att hitta var man kan anmäla sig till en prövning + att prövningsavgift är på 500 kr per prövning + att du inte kan få studiestöd under tiden du förbereder dig till prövningar.

    Det är fördelaktigt att kunna LÄSA KURSER PÅ KOMVUX. Du kan ev. få studiemedel för att du läser på komvux och det också lättare att få högre betyg om man läser kurser, jämfört med prövningar, där man förbereder sig genom Självstudier.

    Vänligen
    L.

    Liselotte