Mia

    Sökte info i skollagen och hittade detta: Högskoleförberedande examen 28 § Högskoleförberedande examen ska utfärdas om en elev som avses i 26 § har godkända betyg på utbildning som omfattar minst 2 250 gymnasiepoäng och som innefattar en eller flera kurser i 1. svenska eller svenska som andraspråk om sammanlagt 300 gymnasiepoäng, 2. engelska om sammanlagt 200 gymnasiepoäng, och 3. matematik om sammanlagt 100 gymnasiepoäng. Gymnasiearbetet ska ingå i de godkända betygen.

    Tar bort min frågeställning eftersom jag hittade infon och det ovan inte stämmer.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mia, det är ju inte ofta eleven har F i matte 1 och godkänt betyg i matte 2. om en sådan situation uppstår, kan rektor sätta "rektors betyg" - godkänt i matte 1 (detta eftersom matte 2 bygger direkt på matte 1 och om man har godkända betyg i matte 2, så har man de facto godkända kunskaper i matte 1). Ett annat alternativ är Prövning i matte 1.

    Om det är viktigt att få svar på Om och När ändringar i Skollagen skedde - råder jag att kontakta Skolverkets upplysningstjänst; tel.nr 08-527 332 00. Det går också att maila till Skolverkets upplysningstjänst - [email protected]

    • Mia :

      Jag har aldrig hört talas om att man kan sätta godkänt i Matte 1 bara för att eleven har godkänt i Matte 2, kan det verkligen stämma? Det är moment i Matte 1 som ej tas upp i Matte 2 (enligt en mattelärare).

    • Anna : Det är lärare som experter på att sätta betyg, inte SYV. Så mattelärare borde veta vad mattekurserna innehåller. Vi ställde frågan till en sakkunnig och återkommer så fort vi får svar.
    • Mia :

      Som jag skrev så var det en mattelärare som sa att det är moment i Matte 1 som ej tas upp i Matte 2.

      Självklart sätter inte en Syv betyg, det har jag heller aldrig sagt!

    • Julia : Det är fördelaktigt för eleven att - ex. genom prövning - få godkänt betyg i matematik 1. ... Om eleven får godkänt betyg i matematik 2, borde eleven kunna få godkänt betyg i matematik 1 /efter det att hen fick godkänt betyg i matematik 2/. Vid F betyg har eleven på gymnasiet rätt att göra prövning. Den rätten tycker jag eleven bör utnyttja.
    • Mia : Absolut, nu var det ju inte detta jag frågade om, utan det här blev av ett sidospår, men jag håller helt med dig ang prövning.
    • Milla : Vi ställde din fråga till experter och återkommer när och Om vi får svar. Frågan är ju ganska hypotetisk - vi har inga kända exempel när någon önskat ta in matte 2 godkänt betyg i stället för F i matte 1, i examensbevis ...
    Läs alla kommentarer
    Daniel SYV

    Hej Mia, vi fick idag svar från Skolverket. Var god läs Skolverkets svar - i sin helhet, nedan:

    Nej, eleven kan inte får examensbevis utan att ha ett godkänt betyg i matematik 1 b eller 1 c. Vare sig på ett högskoleförberedande program på gymnasiet eller inom komvux. Rektorn kan ta beslut om att ersätta de inledande kurserna i matematik mot varandra, men det går inte att byta ut matematik 2 mot matematik 1.

    Vad gäller gymnasieexamen från gymnasieskolan så är kraven för att få högskoleförberedande examen att eleven ska ha betyg som omfattar 2500 poäng, varav godkända betyg i 2250 poäng. I de godkända betygen ska följande kurser ingå:

    svenska eller svenska som andraspråk kurserna 1,2 och 3,
    engelska kurserna 5 och 6,
    matematik kursen 1 b eller 1 c. och gymnasiearbetet.

    Vad gäller gymnasieexamen från komvux så är kraven för att få högskoleförberedande examen att eleven ska ha betyg som omfattar 2400 poäng, varav godkända betyg i 2250 poäng. I de godkända betygen ska följande kurser ingå:

    svenska eller svenska som andraspråk kurserna 1,2 och 3,
    engelska kurserna 5 och 6,
    matematik kursen 1 b eller 1 c. och gymnasiearbetet.

    Examensbevis ska utfärdas för den som är elev i gymnasieskolan när eleven har uppfyllt kraven för gymnasieexamen. Av examensbeviset ska det framgå
       1. om beviset avser en yrkesexamen eller en högskoleförberedande examen,
       2. vilken studieväg som examensbeviset avser,
       3. om eleven har fått grundläggande behörighet till högskoleutbildning som påbörjas på grundnivå och beviset avser en yrkesexamen,
       4. vilka kurser som beviset avser, hur många gymnasiepoäng som varje kurs omfattat och vilket betyg eleven fått på varje kurs,
       5. att eleven har genomfört ett godkänt gymnasiearbete och vad det har innehållit,
       6. om eleven har slutfört ett fullständigt eller utökat program, och
       7. om eleven har haft ett längre studieuppehåll för studier utomlands och vilken karaktär och omfattning dessa studier har haft.

    Källor:
    Gymnasieexamen: 16 kap. 28 § skollagen

    Högskoleförberedande examen på komvux: 4 kap. 15 § förordning om vuxenutbildning

    Examensbevis i gymnasieskolan: 8 kap. 14 § gymnasieförordningen

    Examensbevis på komvux: 4 kap. 20 § förordning om vuxenutbildning

    Lagar och förordningar: skolverket.se/lag.

    Gymnasieskolan och motsvarande: skolverket.se/for-studie--och-yrkesvagledare/smafaq/gymnasieskola.

    Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Skolverkets upplysningstjänst 08-527 332 00.

    Med vänlig hälsning

    Skolverket