Anders

    Var finns det skrivet i lagarna i Sverige att en person kan sök till universitet med obegränsat yrkesförberedande gymnasieexamen och en högskoleförberedande gymnasieexamen?

    • Ludmila : Jag ställde den frågan till Skolverket och väntar på svar.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anders,
    Antagning.se måste vid ansökan till svenska högskoleutbildningar fastställa om den sökande har BEHÖRIGHET: BÅDE GRUNDLÄGGANDE & Särskild (om den också krävs).
    Just konkurrera om platsen på en högskoleutbildning kan man med resultatet från Högskoleprovet och komma i så fall in  HP-urvalet. För konkurrens behöver man alltså inte nödvändigtvis några betyg, över huvudet taget. Men för att fastställa att man har Grundläggande behörighet, måste Antagning.se få Examensbevis, eller Slutbetyg som ger grundläggande behörighet eller Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola eller tillräcklig arbetslivserfarenhet + ett antal godkända betyg i gymnasiala kurser ("Reell kompetens"/en annan väg).

    Ang. dokumenten som bekräftar "gymnasiekompetens"/grundläggande behörighet
    - om man redan har ett SLUTBETYG, då får man ej ett nytt slutbetyg och inte heller examensbevis.
    - om man har Högskoleförberedande examen, får man ej ett nytt Högskoleförberedande examen; yrkesexamina kan man ha flera, om man uppfyller kraven för dem. Det krävs då bland annat att man har minst 400 poäng godkända kurser som är specifika för just det yrket + godkänt gymnasiearbete där temat är passande till det yrket som examensbevis handlar om.
    Du kan vända dig till rektor på komvux (i första hand i den kommunen där du är folkbokförd) och be honom/henne visa dig de dokument som förhindrar komvux att utfärda ännu ett dokument "högskoleförberedande examen", om det är du behöver se... Om du tycker att komvux i din kommun agerar fel, ring till Skolverkets upplysningstjänst och be att få tala med en "skoljurist", expert på skoljuridiska frågor: tel. nr 08-527 332 00.

    Hälsningar
    D:

    • :

      Jo, men, denna som jag minns var i reformen som gick igenom 2011. Innan 2011 när en person fick en gymnasieexamen så var det den gymnasieexamen som de sökte till universitet med oberoende om den var högskoleförberedande eller yrkesförberedande. Efter 2011 blev det så att till exempel om en elev gick samhälle på gymnasiet och fick en högskoleförberedande gymnasieexamen inom samhälle, men sedan läste till kock på Komvux och blev utfärdad en yrkesexamen in restaurang, så registrerades snittet i båda gymnasieexamen hos antagning.se och eleven konkurrerade med båda. Innan 2011 var det bara 1, den första som utfärdades, men efter 2011 konkurrerade en elev med den högskoleförberedande samt samtliga yrkesförberedande gymnasieexamen som de hade, jag har för mig jag har läst på Skolverkets hemsida att det är så, men, jag kan inte hitta det mer, det var kanske 1-1.5 år sedan jag läste det här.

    • : Ja, visst, men, registreras snittet i varje yrkesexamina hos antagning.se med? Jag vet att en elev kan få den utfärdad, men, konkurrerar eleven med den också?
    • Milla : Innan år 2011 fanns inga "gymnasieexamen" utan elverna på gymnasiet och på komvux läste mot ett Slutbetyg. Och de som ej uppfyllde kraven fick ett Samlat Betygsdokument då.
    • Milla : Ang. meritvärde: jämförelsetal + de eventuella meritpoängen, så räknar Antagning.se alltid till den sökandes FÖRDEL; alltså om det går att räkna på Olika sätt, då räknar de så att det blir ett högre meritvärde; men om det går att endast räkna på ett enda sätt just i till exempel ditt fall - då fins det ju inga val, utan du får det meritvärde du får, framräknat av Antagning.se :)
    • :

      Ja, det stämmer, jag tror att man fick bara ha ett slutbetyg dock, om en person har flera gymnasieexamen konkurrerar de till antagning till universitet med snittet i den första som utfärdades, eller det högsta av samtliga? Jag tänker till exempel på en person som gick till exempel naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet men sedan läste en yrkesexamen inom restaurang på Komvux senare och har ett högre snitt i den yrkesexamen inom restaurang än deras högskoleförberedande gymnasieexamen inom naturvetenskap som de läste först?

    Läs alla kommentarer