Milla SYV på FrågaSYV

    Examensbevis från komvux innehåller 2400 p, men examensbevis från gymnasiet -2500 p.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vill du ta ut examensbevis från komvux? eller läser du kanske år3 på "ungdomsgymnasiet"; utifrån din ålder är det svårt att gissa för att man kan börja på gymnasiet när man är 19 år och vid 21 årsåldern fortfarande vara elev på ungdomsgymnasiet. Reglerna är olika (i alla fall till en viss del), beroende på om det är examensbevis på gymnasiet eller på komvux som man läser mot.

    Det går att ta in några F-poäng i sitt examensbevis, men inte i vilka kurser som helst. Hur många F-poäng - beror också det på om det är exam.bevis från gymnasiet eller från komvux. Givetvis drar F-poängen ner ditt jämförelsetal/meritvärde och det är inte fördelaktigt att ta in dem i exam.beviset.
    Ytterst är det Rektor som är ansvarig för att se till att vid utfärdandet av exam.beviset reglerna följs och exam.beviset blir ett giltigt dokument. SYV på den skolan där man vill ta ut exam.bevis borde kunna ge svar - som är anpassad till just din situation - vi vet ju inte ens om du läser på komvux eller på gymnasiet.

    Du får välja att förklara mer kring din studiesituation - för att ge oss en rimlig chans att kunna svara på din fråga - eller vänd dig till SYV på en skola där du läser.
    Vänligen
    Julia

    • :

      Hej!

      Jag har läst klart gymnasiet men jag fick ej examen för att jag hade inte betyg på engelska. Jag håller på läsa på komvux jag har klarat engelska 5 o 6. Vilket jag fick nu 2450 poäng  godkänd.

    • Milla : Då borde du kunna ta ut examensbevis men det kan finnas viktiga Detaljer... så prata gärna med personal på komvux.