Hej Anders,
    du måste göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du ska ta ut exam.beviset.
    1000 p. fordonskurser blir för många i högskoleförberedande examen (från Naturvetenskapsprogrammet) på komvux.
    Kika gärna på programplan för NA på gymnasiet; du ser att Gymnasiegemensamma ämnen utgör på gymnasiet 1150 p. och alla de kurser är obligatoriska (med undantaget - på komvux får ej Idrott 1 ingå, men då krävs det ju ockaå 100p. mindre för examen).

    Examensarbete måste ha rätt tema - passande för det aktuella programmet - och ingå i exam.beviset med godkänt betyg (E). Det är 100p.
    Totalt i exam.beviset på komvux ska man ha 2400p.
    Av de 2300p. som inte är Gymnasiearbete så blir 1050p. gymnasiegemensamma kurser - obligatoriska - listan kan du se i programplanen för NA (bortse, dock från Idrott och hälsa 1).
    Av de "resterande" (2300 - 1050 p. måste Minst hälften vara "kurser som Får läsas på naturvetenskapsprogrammet"). Det blir alltså max antal "fria" poäng 600p. Resterande måste vara kurser som har naturvetenskaplig inriktning eller moderna språk - i alla fall de kurser som på gymnasiet är Inriktningskurser eller kurser i programfördjupnings-listan (återigen se Programplan för NA).

    Alltså, min bedömning blir att det är max 600 poäng fordonskurser som skulle kunna ingå i examen från naturvet.programmet på Komvux. Men vi på fråga syv utfärdar inte examensbevis. Ytterst ansvarig är rektorn. SYV-en på den skola där man läser mot examensbevis - är rätt person att fastställa alla detaljer och sätta ihop studieplanering, när man läser mot exam.bevis.

    Vänligen
    ANNA

    • : Jaha, okej, är det kanske med många Komvux att en person kan ta med max 600 poäng som "övriga" kurser i en gymnasieexamen? Kanske räknas som det, jag vet ej.
    • Milla : Prata med Syv på komvux i den kommunen där du vill ta ut examensbevis- är det bästa rådet jag kan ge dig.
    • : Det gjorde jag faktiskt, men, jag fick två olika svar. Den första sa bara att jag skulle ta med resterande kurserna som övriga, den andra sa att man inte fick göra så, kanske ett fåtal, men, jag skulle behöva läs mer.
    • Julia :

      Vänd dig till Rektorn på komvux. Rektorn är ytterst ansvarig. Om SYV-ar på komvux i samma kommun ger olika svar och du måste få klart för dig vad som gäller i ditt fall - vänd dig till Rektorn. Du kan visa svar från oss där vi rekommenderar att du vänder till rektorn, om du vill. Oavsett vad vi här på Fråga SYV svarar, så är det rektorn på komvux i den kommunen där du ska ta ut ditt exam.bevis som är ytterst ansvarig.

    • : Jaha, okej, tack!
    Läs alla kommentarer