Markus
    Tjenare! Jag går tredje året på gymnasiet och känner att jag riskerar att få f i svenska 3.. Hur påverkar detta min gymnasieexamen och på vilka sätt kan det lösas efter gymnasiet?
    Jag går på en yrkesförberedande linje och hade tänkt arbeta som elektriker efter gymnasiet, kommer jag fortfarande kunna börja min lärlingstid med f i svenska 3? I detta fall kan man läsa upp betyget i svenska 3 under tiden man gör sin lärlingstid?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Markus!

    Svenska 3 är en kurs som inte är obligatorisk på yrkesprogram. Om du får godkända betyg i alla andra kurser och F i Sv3 på ett yrkesprogram - uppfyller du kraven för gymnasieexamen och borde kunna få Examensbevis. Det tråkiga i det är att även om du läser upp svenska 3 senare, kommer inte betyget F "försvinna" från Examensbeviset, utan du lägger då till ett extra dokument till examensbeviset, där det står högre betyg i svenska 3, men i självaste examensbeviset står det fortfarande F. Det högre betyget räknas in om du skulle konkurrera om utbildningsplats på högskola t.ex.

    Angående kunna läsa svenska 3 efter gymnasiet, så är det upp till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ofta finns det kvällskurser eller flex-kurser eller distans-kurser på komvux. Bra om du tar kontakt med komvux i din kommun /där du är skriven/ och frågar när ansökningsperiod är och söker svenska 3 kurs nu under våren - till start hösten 2016. Ansökningsperiod till komvux kan ligga t.ex under april med sista ansökningsdag 1 maj - se på hemsidan (din kommuns hemsida) och om du inte hittar - kan du åtekomma med uppgift - i vilken kommun du är folkbokförd, så hjälper vi dig att hitta info. Du kan också ringa till din kommuns växel och be dem koppla in dig till SYV på komvux och då frågar du när du kan söka kurser med start hösten 2016.

    En annan möjlighet är att du bedriver självstudier och gör Prövning. Kostnad för prövning är för närvarande 500 kr.

    Det bästa vore om du kunde göra en kraftansträngning nu och uppnå godkänt nivå i svenska 3, det förstår du ju själv alldeles säkert. Prata med svenskläraren och be om råd/hjälp, förklara att du är motiverad och vill göra ditt bästa. Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA