Hussam
    Hej!
    Jag har 2450 poäng med Matte2a och Engelska6 som jag kommer göra nationella prov i för att veta mina betyg i dem. Sen jag ska göra Sva3 som andraspråk och då om jag får godkänt då utökar totalt poäng från 2450 till 2550. Jag har betyg i Matte1a och Engelska5 och Svenska2. Kan jag få gymnasieexamen ändå om jag inte klarar sva3, eng6,matte2a?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hussam,

    examensbevis från YRKESPROGRAM behöver inte innehålla betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk 3, Engelska 6 eller matematik 2. Dock ger det dokumentet i så fall inte behörighet till högskola. För att få högskolebehörighet behöver man ha godkända betyg även i svenska /eller i SAS / 3 och i engelska 6.

    Vad gäller matematik - så är det inte ett generellt krav på att ha högre betyg än matematik 1. Men många högskoleutbildningar kräver även godkända betyg i matematik 2 och ibland ochså i högre kurser, som matte 3 och 4 /för särskild behörighet/.

    Tips: glöm inte att det finns andra utbildningsformer än högskola/universitet - exempelvis yrkeshögskola.

    Hälsningar

    Peter syv

    • : I så fall är jag behörig till yrkeshögskolan?
    • Anna : Med yrkesexamen är du behövrig till yrkeshögskola, ja. Och yrkeshögskola kan även ta in obehöriga /i fri kvot - upp till 20 procent i varje klass/. Dessutom kan du söka många olika yh samtidigt och behöver inte prioritera.
    • Anna : Många yrkeshögskoleutbildningar har sista ansökningsdag under första veckorna i maj - så kika gärna på www.yhguiden.se
    • SYV-besökare : Det är fördelaktigt att ha gymnasieexamen och med Yrkesexamen är du behörig till yrkeshögskoleutbildningar. Men eftersom man kan komma in som Obehörig, finns det ingen anledning att Inte söka till alla de yrkeshögskoleutbildningar som man är intresserad av.
    Läs alla kommentarer