Zainab
    Hej! Jag läser samhäll- Beteendevetenskap. Under andra året på gymnasiet tog jag bort två kurser, Naturkunskap 2 och Matte 2b och jag har även F i Idrott och Hälsa 1. Nu ska jag börja tredje året. Finns det något sätt jag trots detta kan ta min gymnasieexamen sommaren 2020? Jag saknar bara 50 poäng. Kan jag göra prövning i Idrott eller i t.ex Engelska 7 under gymnasietiden?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Zainab,
    om du fick F betyg i en kurs under din gymnasietid, har du rätt att göra Prövning i den kursen, men det går också ha F-betyg i idrotts-kursen i examensbeviset.
    Eng.7 borde du läsa, och inte göra prövning i. Men det är inte förbjudet för rektor på din skola att bevilja dig göra prövning, men det är inte din rättighet. Rektorn kan alltså, säga Nej.

    Betyg i matematik 2b måste ingå i examensbevis från Samhällsvet.programmet (gäller alla inriktningar).
    Naturkunskap 2 är en valbar kurs.
    Totalt sett, måste du - för att uppnå kraven för examensbevis uppnå minst 2500 poäng betygsatta kurser - av dem max 250 får vara F-poäng. Sedan är det också andra krav: t.ex måste du tvunget ha godända betyg i engelska 5 och 6 och i svenska 1, 2 och 3 samt i matematik 1 och i Gymnasiearbete.
    Du kan kika på den generella Programplanen för SA;

    - så måste "programstrukturen" se ut, för att eleven ska uppfylla kraven - på Gymnasiet- för exam.bevis från Samhällsvet.programmet.

    Om du inte uppnår kraven för examensbevis
    Då får du ett Studiebevis, som du kan ta till komvux och där göra planering mog examensbevis. Idrott och hälsa 1 får ej ingå i exam.bevis från Komvux; så den kursen behöver du i så fall inte tänka på.
    Du kan också söka till folkhögskolornas Allmänna kurser där du kan - på snabbast ett läsår - få ut Omdöme om grundläggande behörighet, med vilket man kan komma in på högskola&universitet.

    Om du får ut Studiebevis men vill ej komplettera på komvux eller på en folkhögskola, så kan du söka jobb eller så kan du söka till yrkeshögskoleutbildningar. Yrkeshögskola kräver inte (per automatik) att man just har examensbevis; det kan gå att komma i på yrkeshögskoleutbildningar med ett studiebevis.