Anders

    Om en person läser upp en högskoleförberedande gymnasieexamen på Komvux kan Samhällskunskap 1a1 och 1a2 ingå i deras examen istället för Samhällskunskap 1b och samma för historia, dvs att de läser Histora 1a1 samt Historia 1a2 istället för Historia 1b?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

        Hej Anders,
    Det är en fråga till SYV på komvux i den kommunen där man tar ut sitt examensbevis. Fråga syv jobbar inte med utfärdandet av examensbevis på komvux. Jag vet att  kurserna 1a2 och 1a1 kan, enligt rektorns beslut, "slås ihop" men om de kommer att slås ihop, är jag inte säker på: det är lätt att slå ihop dem om det är samma betyg på båda kurserna, men om det är Olika betyg, kan rektor (tror jag) fatta beslut att slå ihop kurserna och då blir det det lägsta av de 2 betygen som kommer stå som kursbetyg för hela 1b-kursen - men för att vara säker måste du ta kontakt med syv i den kommunen där det dokumentet ska utfärdas. Det kan finnas detaljer i ärendet som vi inte känner till men som är viktiga; syv på komvux kan söka expert-hjälp, om det behövs.
    Om personen som behöver ha betyg i en större kurs, t.ex Samhällskunskap 1b, ska läsa kursen, rekommenderar jag söka till just Samhällk.1b och inte till de små kurserna: 1a1 och 1a2, detta bl.a för att personen kanske får läsa första kursen men sedan ej kommer in på nästa (det finns ju ingen garanti att på komvux kunna läsa på gymnasial nivå - endast grundskolekurser bör man få läsa, men inte ens där finns det bestämmelser om tidsramarna, alltså man kan vänta länge på att få komma in på en kurs).
    Vänligen
    Julia syv