Stefan Bäcklund
    Hej!

    Jag är en kille som tog studenten 2009. Jag har pratat med en studievägledare men hon verkade inte riktigt veta själv vad som gällde. Såhär ser mina betyg ut.

    Engelska A - VG
    Engelska B - VG
    Engelska C - G
    Estetisk verksamhet -G
    Filosofi A - IG
    Filosofi B - IG
    Geografi A - G
    Historia A - G
    Historia B - IG
    Idrott och hälsa A - VG
    Matematik A - G
    Matematik B - IG
    Naturkunskap A - G
    Naturkunskap B - G
    Projektarbete - G
    Psykologi A - G
    Religionskunskap A - G
    Religionkunskap B - G
    Specialidrott A - VG
    Specialidrott B - G
    Samhällskunskap A - G
    Samhällskunskap B - G
    Samhällskunskap C - G
    Internationella relationer - G
    Moderna språk steg 1 - IG
    Moderna språk steg 2 - IG
    Svenska A - G
    Svenska B - G
    Svenska C - VG

    Jag undrar vad skillnaden på en gymnasieexamen och ett slutbetyg är. När jag och studievägledare räknade på hur många poäng som fattades till högskolebehörighet, kom vi fram till 850 p som fattades.

    Som jag förstår det så kan man inte få ett slutbetyg utfärdat efter december i år, man kan bara få en gymnasieexamen. Jag tror inte jag hinner läsa in alla dessa poäng till dess.

    Om ni skulle kunna, skulle jag uppskatta om ni kunde förklara skillnaden mellan gymnasieexamen och slutbetyg, samt förklara vilka ämnen jag/kurser jag kan välja när jag läser mot en gymnasieexamen, eftersom att jag inte tror jag hinner att äsa mot ett slutbetyg.
    Skulle också vara tacksam om ni kunde göra en uppskattning på hur många poäng jag behöver läsa upp om jag läser mot gymnasieexamen. Kanske är så att vissa kurser som inte räknas när man läser mot ett slutbetyg, kanse gäller när man läser mot en gymnasieexamen

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stefan!

    Här är de betygen som du uppger att du har fått när du slutade på gymnasiet år 2009:
    Engelska A - VG - 100 p.
    Engelska B - VG - 100 p.
    Engelska C - G - 100 p.
    Estetisk verksamhet -G - 50 p.
    Filosofi A - IG
    Filosofi B - IG
    Geografi A - G - 100 p.
    Historia A - G - 100 p.
    Historia B - IG
    Idrott och hälsa A - VG - 100 p.
    Matematik A - G - 100 p.
    Matematik B - IG
    Naturkunskap A - G - 50 p.
    Naturkunskap B - G - 100 p.
    Projektarbete - G - 100 p.
    Psykologi A - G - 50 p.
    Religionskunskap A - G - 50 p.
    Religionkunskap B - G - 50 p.
    Specialidrott A - VG  - 200 p.
    Specialidrott B - G - 100 p.
    Samhällskunskap A - G - 100 p.
    Samhällskunskap B - G - 100 p.
    Samhällskunskap C - G - 100 p.
    Internationella relationer - G - 50 p.
    Moderna språk steg 1 - IG
    Moderna språk steg 2 - IG
    Svenska A - G - 100 p.
    Svenska B - G - 100 p.
    Svenska C - VG - 50 p.

    Jag fick det till 1600 godkända poäng i de kurser som får tas med i Slutbetyg. Det fattas, alltså 750 poäng men du får ha 10% IG i Slutbetyget. Av 2350 poäng blir 10% 235 poäng, dvs 200 poäng får du ta med IG. Med det måste du läsa och få godkända betyg i 550 poäng. Det motsvarar 27.5 veckors studier på heltid.  Det är inte alls omöjligt att hinna innan december 2016.

    Examensbevis från Komvux måste innehålla minst 2400 poäng, dvs 50 poäng mer än Slutbetyg och måste ha tydlig inriktning - yrkes eller högskoleförberedande.  Om du vill läsa mot högskoleförberedande examen, måste innehåll /kurssammansättning/ likna något av de högskoleförberedande programmen som idag finns inom gymnasieskola. Vad som är "liknande" lämnar utrymme för tolkningar. Det är Rektor på komvux som har möjlighet att göra tolkningar och vilken tolkning rektor på komvux i just din kommun kommer att göra - är det ingen som vet.

    Jag förstår att det är förvirrande med så "luddiga" regler. Problemet är att det finns extrema mängder gymnasiala kurser: nya kurser (från 2011), gamla kurser, lokala kurser - att man i princip inte kan göra fullständiga listor på alla kurser som får eller inte får ingå. Vissa kurser "överlappar varandra" och delvis har samma innehåll - och det är en tolkningsfråga om man kan eller inte kan ta med båda kurser (som har "delvis liknande innehåll" in i samma utbildningsdokument). Man är tvungen att titta på varje enskild fall separat och det är Rektor på komvux i den kommunen där du läser mot Examensbevis som har "sista ordet".

    Du måste, alltså göra Planering av Examensbevis med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Den planeringen får SYV sedan försöka få "OK-at" från rektor. Blir den planeringen godkänd av rektor, då kör man på den. Det är rektor som med sin underskrift på Examensbeviset som försäkrar att reglerna följs och rimliga tolkningar gjordes. SYV kan, alltså, komma med förslag på hur planering av Examensbevis ser ut men det är rektor som beslutar.

    Betyg i dina kurser kan också bli "för gamla" för att kunna tas in i ett Slutbetyg eller i Examensbevis. "Tumregeln" är att betyg som är äldre än 8 år ej får tas med (om inte särskilda skäl finns). Du har dina kurser i ett Samlat betygsdokument, om jag förstår dig rätt, som är från 2009 och till juni 2016 blir det Samlade betygsdokumentet 7 år gammalt. Om ytterligare ett år blir dina betyg "för gamla" för att kunna samlas in i ett "gymnasiekompetens-dokumentet", kan man säga. Rektor kan göra vissa undantag. T.ex så har du godkänt betyg i Matematik A som är "för gammalt" men om du läser /med godkänt resultat/ Matematik 2 - kan rektor besluta att det gamla betyget i kursen Matte A gäller (pga du genom vidare studier i samma ämne påvisade att du inte har glömt innehåll i en underliggande kurs). Och så får man hålla på i alla de olika kurser... men om man genom vidare studier eller genom "bevis" från arbetslivet - exempelvis om det gäller språk - att man har jobbat i "det landet där språket talas och i arbetsuppgifterna ingick att tolka och översätta" så kan rektor besluta att ett för gammalt betyg i språk får tas med i ditt Slutbetyg eller i Examensbevis.

    Det är extremt krångligt och på vissa punkter är det undantag och tolkningar - som gäller.

    Exempel på formuleringar som man hittar på Skolverkets hemsida: "Det är rektor som avgör vilka kurser som anses ha samma kunskapsinnehåll till övervägande del."

    Tips: se på www.yhguiden.se - om du hittar någon intressant yrkeshögskoleutbildning. Till en YH kan man komma in även som obehörig. Detta pga upp till 20% sökande får tas in i "fri kvot". Du söker då på "sammantagen bedömning" - uppger alla dina godkända gymnasiepoäng. Arbetslivserfarenhet spelar stor roll när man söker till yrkeshögskola. Många YH inför egna skriftliga och muntliga antagningsprover och intervjuer för att hitta personer som är mest lämpade för just den YH.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig Lycka till!

    ANNA

    • Stefan Bäcklund : Tack så mycket för att du tog dig tiden att besvara mina frågor så utförligt, himla uppskattat! Håller med dig i att det är synd att det kan vara så flummigt ibland. Men tycker att det känns mer Förstårligt nu iaf. Är också positivt överraskad att det inte är 850 poäng utan istället en hel del mindre p som jag behöver läsa upp. Den kurs (läser för tillfället en i taget), är matte 2b. Är egentligen bara den kursen jag har känt kan sätta käppar i hjulet. Men får kriga på. Tack så mycket för hjälpen och hare bra!
    • Julia : Jag undrar: varför läser du just Matte 2b? Behöver du matte 2 för särskild behörighet till den utbildning som du vill söka? Matt 2a är lite lättare att få högre betyg i. De är en lika stor kurs och oftast spelar det ej nån roll om man har godkänt i Matte 2a eller i 2b. Du behöver inte läsa exakt samma kurser som du fick IG på gymnasiet. Du kan läsa andra kurser - för att uppfylla kraven för ett Slutbetyg. Jag har också tips om att du kanske kan få grundläggande behörighet "på reell kompetens". Skriver nu ett nytt svar till dig.
    Julia SYV på FrågaSYV

    hej, Stefan!

    Du kan, om du vill, ansöka om att bli prövad "på reell kompetens". Läs om det på den här sidan.

    Du är då tvungen att ha giltigt resultat av Högskoleprovet också. Det finns inga garantier att du får bli "godkänd på reell kompetens" men det är värd att pröva det, tycker jag. Detta pga du har så pass många godkänd gymnasiepoäng + att du har hunnit fylla 25 år.

    Om du har jobbar i minst 4 år på minst halvtid kan du "hänvisa" till den så kallade 25:4-regeln, som egentligen inte finns längre. :) men den fanns för några år sedan då kunde man hävda att om man är minst 25 år gammal och har jobbat på minst halvtid under minst 4 år + om man hade godkända betyg i Svenska A,B och i Engelska A - då var man behörig till högskola /grundläggande behörighet/. Sedan var man tvungen att ha Särskild behörighet till den utb på högskola som man sökte + var tvungen att göra Högskoleprovet. Viktigt! 25:4-regeln är sedan några år borta, men du kan i din ansökan om att bli prövad på "reell kompetens" argumentera utifrån den (att du är "så pass gammal" = livserfarenhet; nämna din arbetslivserfarenhet, som jag hoppas du har + att du, dessutom, har så pass många godkända gymnasiala poäng).

    Jag bedömer att du har en rimlig chans att bli bedömd ha Grundläggande behörighet till högskola "på reell kompetens". jag kan inte lova dig det men jag tycker du kan ansöka. Men kämpa ändå med att få ett Slutbetyg.

    På tal om studier i matte:du behöver inte godkänt betyg i Matte 2 för att få Slutbetyg, du kan läsa andra kurser men om du behöver Matte 2 för särskild behörighet, fråga om du kan få betyg i Matte 2a i stället, det är lättare att få än betyg i Matte 2b. Om kursen Matt 2a ej finns på din komvux, kan du fråga om läraren ändå kan sätta betyg i 2a alt du kan anmäla dig till prövning i Matte 2a.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • Stefan Bäcklund : Hej Julia! Tack för all information, hade inte en aning. Anledningen till att jag valde matte 2b var mycket tack vare att min bror var på mig. Han menade på att jag ksk skulle utveckla ett intresse efter matte 2b och senare välja att läsa matte C. Han menade på att just 2b var en bra förberedande för C-kursen. Men jag kommer nog inte att läsa mer matte efter denna kurs. Jag måste säga att det låter himla intressant det du har berättat. Kan väl säga såhär, ett av skälen, annat än för poängenskull, till att jag ville läsa på komvux var för att jag ville bevisa för mig själv att jag har den disciplin som krävs för att studera. Men allt du säger låter himla intressant och jag ska absolut ha det i åtanke och eventuellt få det prövat, tack! Hare så bra!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret