Christian
    Hej
    Jag studerande på teknikprogrammet för 5 år sedan men gick inte ut med en examen och har under senare tid studerat upp en del ämnen.
    Jag sitter nu på 2000p av 2500p, jag ska läsa upp kemi 1 som jag saknar samt lägga till fysik 2 + matematik 4 nu till våren så jag kommer upp till 2300p. Jag undrar nu eftersom jag har varit i kontakt med en syv via kommunen där hen påstår att jag behöver 2350p för att gå ut med en examen och läsa biologi 1 utöver det. Jag läser mot en teknikexamen och jag tror att det hen säger inte stämmer men jag blir fortfarande förvirrad så att jag inte tänker klart!
    Behöver ett relativt enkelt svar så jag vet hur jag ska göra inför våren?

    • Milla : Du måste boka tid med syv på komvux.
    • Anna : Eftersom vi inte vet om du kan läsa mot ett Slutbetyg, eller om du måste läsa mot examensbevis, kan vi inte säga så mycket... Reglerna är många och komplicerade; i vissa fall får undantag göras. Det är rektor på Komvux som är ytterst ansvarig för att du får rätt info och att det utbildningsdokumentet du får ut från komvux är giltigt. Därför håller jag med Millas kommentar om att det bästa är om du bokar tid med SYV-en på komvux. Du får annars ge oss mycket mer info - för att vi ska ha en chans att ge dig rätt svar ang. allmänna regler. Vilket år började du på gymnasiet? Fick du några Betyg på skalan IG-G-VG-MVG eller är alla dina betyg E-A?
    • : Hej igen, jag har redan varit på träff men en syv från komvux men det är efter just det senaste mötet jag är förvirrad, jag läste mellan 2012-2015 F-A betyg system.
    • Anna :

      I så fall kan du inte läsa mot ett Slutbetyg, utan det är examensbevis du måste läsa mot. Ska ditt exam.bevis vara "från Teknikprogrammet", bör den så mycket som möjligt påminna det som eleverna läser på "ungdomsgymnasiet"; på komvux får ej kursen idrott och hälsa 1 ingå. Och det är 2400 betygsatta poäng du måste ha. Av dem kan du ha max 150 p. betygsatta med F, men inte i vilka kurser som helst. Kika gärna på Programplan för teknikprogrammet för ungdomsgymnasiet; Skillnad mot komvux blir att kursen Idrott-och-hälsa 1 får ej ingå i komvux-examen, men då krävs det också 100p. mindre... sedan är det något friare vilka kurser som får ingå i exam.bevis från komvux. ang. Biologi1 så är det mycket möjligt att du måste ha betyg i den kursen - du kan dock ha F i biologi1 och i ännu en liten, 50p.kurs, men inte fler F.
      Det där med betyget i Biologi1 i examen från komvux om man har "teknik" i åtanke ... är en klurig fråga. Det blir upp till rektor på din komvux att lösa den. Saken är den att på alla andra gymnasieprogram läser man antingen Naturkunskap (som minst 1a1, en liten 50p.kurs) och på de högskoleförberedande programmen - Nk1b, en 100p.kurs; men på Naturvetenskapsprogrammet läser man i stället fysik, kemi OCH BIOLOGI som gör att man ej behöver läsa ämnet Naturkunskap, utan fysik, kemi OCH BIOLOGI tillsammans ersätter "naturkunskap". På teknikprogrammet på ungdomsgymnasiet läser man inte biologi som obligatoriskt ämne. I reglerna om komvux-examen står dock att "högskoleförberedande examen" måste innehålla minst 100p. inom ämnet "naturkunskap", alltså kursen Naturkunskap1b, 100p. eller så slipper man läsa nk1b om man har betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 (som på Naturvetenskapsprogrammet). Att eleverna på Teknikprogrammet på ungdomsgymnasiet ej läser Biologi och ändå tar ut sin examen, har liksom "inte uppmärksammats särskilt..." av någon anledning... så det är en intressant fråga - hur man bör lösa detta... Du får själv ta och ringa till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200. När vi frågade, svarade Skolverket att det är upp till komvux att lösa, där man tar ut sin examen... Kika gärna på https://www.skolverket.se/for-dig-som-ar.../studie--och-yrkesvagledare/vuxenutbildning/verktyget-planera-din-examen-inom-komvux-gymnasial

      men det är hur som helst Rektor på komvux i din kommun som har "sista ordet", oavsett vad vi eller ngn annan säger.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du började på gymnasiet år 2011 eller senare, då läste du mot Examensbevis.
    Om du började på gymnasiet år 2010 eller tidigare - då läste du mot ett Slutbetyg.
    Och det är väldigt stor skillnad om du läste mot exam.bevis eller mot ett slutbetyg; det är olika regler som gäller för de 2 olika typer av dokument.
    Slutbetyg innehåller 2350 poäng;
    Examensbevis från komvux - 2400 poäng; i examensbeviset är en kurs Gymnasiearbete obligatorisk och måste ingå med Godkänt betyg (E). Det är striktare krav för exam.bevis.
    ****
    Vi råder dig göra planering mot exam.bevis eller mot ett slutbetyg tillsammans med SYV på komvux. Ytterst är det rektor på komvux som är ansvarig; hen försäkrar med sitt underskrift att alla regler följdes och att det dokumentet du får ut från komvux är giltigt; ansvar för detaljplaneringen är ofta delegerat till SYV på komvux (av rektorn). SYV-en på komvux bör känna till reglerna; i svåra fall kan hen söka stöd hos sakkunniga, t.ex på Skolverket.

    • : Examensbevis 2400p, hur många poäng i F får jag då gå ut med?
    • Anna : Du får ha max 150p. F i examn.beviset från Komvux men ej i vilka kurser som helst.