Milla SYV på FrågaSYV
    Det är upp till den enskilde arbetsgivaren att bestämma vem som får jobbet på banken eller på kontoret /kontorist eller administratör/.
    Om det finns sökande till samma tjänst med högskoleutbildning då blir det svårt att få jobbet då ärbetsgivaren kommer troligtvis föredra att anställa den som har mer utbildning men om de inte finns någon sökande med mer än gymnasiekompetens, så är det inte omöjligt att få jobb på banken eller på kontoret.
    Kontorist är ett samlingsnamn för många olika sortens jobb. Det som är gemensamt för kontorister, att de jobbar på ett kontor med någon form av administration men arbetsuppgifterna kan variera ganska mycket: allt från att svara i telefon, beställa kontorsmaterial, förbereda mötena (boka lokal, skicka ut kallelse, kopiera dokument) och skriva ner mötesantekningar till att vara sekreterare åt en eller flera chefer. På vissa arbetsplatser är kontorist = receptionist och på andra är det nästan samma som telefonist eller chefssekreterare och ofta kombinerar man flera olika yrken och allt som behöver göras på kontoret just "för dagen". Kontorist är oftast = administratör och om det yrket kan du läsa på den här sidan http://www.framtid.se/yrke/administrator
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare