natalie

    Hej! Jag ska söka in till ett ganska populärt gymnasium och jag är lite rädd att dem inte tar in mig. Jag undrar ifall de är mer folk som söker än vad dem tar in, antar dem de som har högst betyg? Eller på måfå? Eller dem som sökte först? Vilka prioriterar de först, liksom?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    av alla sökande till gymnasiet som sökte i tid - alltså t o m sista dagen i Omvalsperioden, sorteras för bort de som är obehöriga, och sedan skapas en lista i vilken sökande rangordnas enligt hur höga betyg de har från grundskolan. Behöriga sökande med högre betyg kommer in först och sedan de med lite lägre betyg... och så vidare - så länge platserna räcker.
    Vänligen
    ANNA